Naviger op
Log på

De unge har taget Valentinsdag til sig

Politiske nyheder 14-02-2017
Mere end hver fjerde dansker under 30 år fejrer Valentinsdag, uanset om de er i parforhold eller ej, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. Dermed har endnu en amerikansk højtid fået tag i danskerne.
Røde roser, hjerteformede chokolader og kort med søde hilsner. Vi kender alle de klassiske Valentins-ingredienser fra et utal af amerikanske film. Men vi nøjes ikke med det. Hele 28 pct. af danskerne under 30 år bruger nemlig Valentinsdag den 14. februar til at sværme om deres udkårne, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

”Danskerne tager i stigende grad de amerikanske mærkedage til sig, og Valentinsdag har fået et solidt tag i særligt de unge danskere. Samtidig har den danske detailhandel og restaurationsbranche været hurtige til at gribe mulighederne for at skabe ny forretning ved at tilbyde varer eller oplevelser, der kan danne rammen om den perfekte kærlighedserklæring,” siger Tine Marie Andersen, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.
 
Dansk Erhverv har spurgt et repræsentativt udsnit af danskerne, om de gør noget særligt i anledning af Valentinsdag, og det svarer hver sjette dansker – og mere end hver fjerde unge dansker – ja til. 12 pct. fejrer dagen ved at spise en god middag, mens 8 procent køber blomster og 4 pct. går i biografen.
 
Vi elsker at hade de amerikanske traditioner – men vi hopper med på bølgen alligevel
Det er ikke overraskende især danskere i parforhold, der markerer kærlighedens dag. Men næsten hver tiende single vælger også at fejre Valentinsdag på den ene eller den anden måde, viser Dansk Erhvervs undersøgelse.
 
Tine Marie Andersen peger på, at de danske forbrugere typisk har et ambivalent forhold til at adoptere de amerikanske traditioner.
 
”Nogle danskere synes måske som udgangspunkt, at Valentinsdag er en lidt fjollet tradition. Men når det kommer til stykket, kan mange af os alligevel ikke helt lade være med at hoppe med bølgen med en lille buket blomster eller lidt ekstra kærlighed til vores nærmeste. Det er den helt samme tendens, vi har set de seneste år med fænomener som Halloween og Black Friday, som danskerne i den grad har taget til sig,” siger hun.
 
Valentins-blomstersalg oplever tocifrede vækstrater
Hos Danmarks største blomsterkæde Interflora mærker man også danskernes varmere følelser for den amerikanske mærkedag med en årlig vækst i Valentins-salget på 10-15 pct. Og her tror adm. direktør Søren Flemming Larsen på fortsat fremgang.
 
”Valentinsdag er ved at få rigtig godt fat i danskerne, det kan vi tydeligt se. Hos vores kolleger i Tyskland og Holland har blomstersalget på Valentinsdag faktisk overhalet salget på Mors dag. Det er ikke sket herhjemme endnu, men vi tror på, at Valentinsdag vil blive tilsvarende stort i Danmark,” siger Søren Flemming Larsen.
 
Det er de klassiske røde roser, der sælger bedst hos interflora.dk på Valentinsdag. Her oplevede Interflora sidste år en Valentins-vækst på 16 pct. sammenlignet med 2015.

Læs Dansk Erhvervs analysenotat Valentines Day: fuser eller ny mærkedag for erhvervslivet?

Fakta: Valentinsdag
Valentinsdag falder den 14. februar og er opkaldt efter den romerske helgen Skt. Valentin, der er kendt som beskytter af forelskede par, fordi han trodsede den romerske kejsers dekret og viede unge soldater. Valentinsdag er derfor kærlighedens dag og fejres især i USA og Storbritannien. Ved at sende en valentin i form af et kort eller en gave kan man erklære sin kærlighed til den, man holder af.

 
Sidst opdateret den 14-02-2017 09:40
Tilbage til nyhedssøgning