Naviger op
Log på

Kæmpe erhvervspotentiale i økologi

Politiske nyheder 07-04-2017
En øget indsats for at fremme økologi vil gavne både detailhandlen og turismen, lyder det fra Dansk Erhverv, der roser de nye anbefalinger fra Miljø- og Fødevareministeriets økologiske erhvervsteam.
Miljø- og Fødevareministeriets økologiske erhvervsteam har netop offentliggjort sine anbefalinger til at drive økologien frem i Danmark, og de vækker begejstring hos Dansk Erhverv.

”Økologi er på fremmarch med solide vækstrater i både detailhandlen, foodservicesektoren og kantiner, og der er potentiale for at høste endnu flere økologiske gevinster. Derfor er det fornuftigt, at ministeriets erhvervsteam har valgt at fokusere på det brede erhvervsperspektiv, så vi kan sætte gang i udviklingen i hele værdikæden,” lyder det fra markedschef Lotte Engbæk Larsen.

Enklere regler og bedre kendskab til dansk styrkeposition
Hun fremhæver særligt erhvervsteamets anbefalinger om, at reglerne for at sælge økologisk kød og friskbagt brød i detailhandlen skal forenkles, og at det skal være lettere at få og administrere det økologiske spisemærke, som kan udbrede kendskabet over for forbrugerne.

”Hvis endnu flere detailhandlende og restauratører skal med på den økologiske bølge, skal det være nemmere og mindre byrdefuldt at leve op til de administrative krav. Derfor ser vi frem til, at ministeren forhåbentligt følger anbefalingen om at forenkle reglerne,” siger Lotte Engbæk Larsen.

Desuden roser hun forslaget om at sætte skub i en øko-turismeindsats for Danmark.

”Der er et stort brandingpotentiale i økologi, og i Danmark er vi langt fremme i forhold til andre lande. Derfor bør vi arbejde målrettet med at udbrede kendskabet til Danmark som verdens førende økologination. Det kan både løfte den danske eksport af økologiske varer og samtidig tiltrække flere turister rundt om i Danmark,” siger Lotte Engbæk Larsen.
 
Sidst opdateret den 07-04-2017 15:10
Tilbage til nyhedssøgning