Naviger op
Log på

ATA-Carnet FAQ

Her kan du læse om de oftes stillede spørgsmål vedrørende ATA-Carnet.

1. Hvordan får jeg login og password så jeg kan ansøge om et Carnet elektronisk?

Klik her og udfyld felterne (husk at sætte et flueben ved "ønsker et coc-login"), hvorefter du vil blive oprettet som kontaktperson/bruger, så du kan begynde og ansøge om Carnet'er.

2. Hvor hurtigt kan jeg få Carnet’et?

Alle ansøgninger der er modtaget inden kl. 12 kan afhentes samme dag efter kl. 14.00, eller vi sender det med posten samme dag.

3. Hvad skal jeg gøre efter jeg har modtaget Carnet’et?

Carnet’et bliver altid leveret med en vejledning til, hvordan det skal benyttes. Se vejledningen her

4. Hvordan værdiansættes varerne?

  • Varerne skal værdiansættes ud fra, hvad kunden mener at det er værd eller hvad handelsværdien er på varen ved udstedelsesdagen. 
  • Husk der skal betales en tillægsforsikring, hvis Carnet’ets værdi er på over 3.000.000 kr.
  • Værdien skal altid fastsættes eksl. moms.
  • Maleri (her fastsættes prisen ud fra hvad det er værd og ikke hvad det har kostet at producere)

5. Hvad skal jeg gøre hvis jeg har mere end 35 varelinjer?

Her skal varelisten laves i Excel og bygges op på samme måde som den alm. vareliste. Hent listen her

På den elektroniske ansøgning tilføjes 1 varelinje hvor der skrives:
See enclosed list, item nr. (x-y) + kort varebeskrivelse

Herefter skal listen vedhæftes den elektroniske ansøgning.

6. Hvordan får jeg mit depositum retur

Depositummet bliver returneret når vi modtager Carnet’et retur og alle toldafstemplinger er korrekte. Husk at oplyse hvilken konto beløbet skal overføres til.

7. Jeg skal ikke bruge Carnet’et mere – hvad gør jeg nu?

Hvis Carnet’et ikke længere skal bruges til flere rejser skal det indleveres til udstedelsesstedet!
Carnet’et skal være indleveret til udstedelsesstedet inden det er udløbet! 

8. Mit Carnet er ikke blevet stemplet ud af besøgslandet – hvad gør jeg?

Ofte er det nok at man sørger for at få det stemplet ind i DK igen (dette skal ske inden Carnet’et er udløbet)

Hvis Carnet’et er udløbet og endnu ikke stemplet ind i DK skal man kontakte Dansk Erhverv.

9. Jeg har mistet mit Carnet – Hvad gør jeg?

Hvis Carnet’et endnu ikke er udløbet, kan der udstedes et erstatnings Carnet, i det tilfælde at Carnet’et skal benyttes igen.

Hvis Carnet’et er udløbet og endnu ikke stemplet ind i DK (bortkommet) skal man kontakte Dansk Erhverv.

10. Hvad er prisen for et Carnet?

  • Prisen er beregnet ud fra værdien af varerne og kan altid findes på vores hjemmeside her
  • Dansk Erhvervs medlemmer får altid 50 % i rabat.
  • Hvis Værdien af Carnet’et overstiger 3.000.000 DKK. Skal der betales for en tillægsforsikring.

11. Hvor mange rejser er der til?

Carnet’et kan benyttes til lige så mange rejser kunden ønsker i gyldighedsperioden. Dog skal kunden søge om ekstra rejsesæt hos Dansk Erhverv hvis der ikke er nok.