Naviger op
Log på

E-handlen fordobles i 2020

Politiske nyheder 22-05-2015
Ny fremskrivning viser, at danskerne i 2020 vil lægge op mod 185 milliarder kroner i netbutikkerne. Med den stigende e-handel følger en øget e-grænsehandel, som koster danske arbejdspladser og momsprovenu.

Danskerne er flittige med pc, tablet og smartphone, når de handler. E-handlen slog således igen rekord i 2014 og rundede ifølge Dansk Erhvervs beregninger 80 mia. kr.

To-cifrede vækstrater i e-handel
De senere år har e-handlen i Danmark tegnet sig for tocifrede vækstrater, og vækstpotentialet er fortsat enormt. Dansk Erhvervs fremskrivning viser, at hvis e-handlen fx årligt vokser med 15 pct., vil den beløbe sig til 185 mia. kr. i 2020.

Læs hele analysen i Dansk Erhvervs Perspektiv nr. 12/2015


Udviklingen i danskernes e-grænsehandel i forskellige vækstscenarier frem mod 2020, faste priser, mia. kr.


Stigende andel foregår i udenlandske netbutikker
”Danskerne er blevet rigtig glade for de muligheder og den fleksibilitet, e-handlen giver. Desværre ser vi også en tendens til, at en stigende andel af e-handlen foregår i udenlandske netbutikker, fordi der generelt er et højt omkostningsniveau i Danmark, og fordi danskerne er gode til sprog og ikke ser det som en barriere. Den stigende e-grænsehandel er problematisk, fordi det koster omsætning i de danske netbutikker og dermed danske servicejob. Desuden går staten glip af op imod en milliard kroner i momsindtægter,” siger politisk konsulent i Dansk Erhverv, Marie Louise Thorstensen.

E-grænsehandlen koster Danmark dyrt
Hvis man regner med samme scenarie som ovenfor, vil e-grænsehandlen nå 46 mia. kr. i 2020, dvs. mere end en fordobling i forhold til 2014. Det er problematisk, fordi danske virksomheder allerede i dag går glip af omsætning og ca. 4.000 e-handelsarbejdspladser, og det problem bliver kun større frem mod 2020.

”Der er behov for et opgør med myten om, at detailhandlen er et hjemmemarkedserhverv. Detailhandlen er, i lighed med bl.a. industrien, særdeles konkurrenceudsat, hvilket e-handlen er et lysende eksempel på. Når danskerne vælger at e-handle i udlandet, sker det på bekostning af salg og servicearbejdspladser i både danske netbutikker og fysiske butikker,” siger Marie Louise Thorstensen og fortsætter:

Opgør med højt dansk omkostningsniveau
”Derfor er det afgørende, at vi tager et opgør med det høje danske omkostningsniveau, så det bliver attraktivt for både danskere og udlændinge at e-handle i Danmark. På den måde kan det danske problem med en negativ e-handelsbalance blive vendt til en positiv e-handelsbalance. Hvis vi både har et højere omkostningsniveau og strammere regler end de lande, vi konkurrerer med, så vinder vi aldrig kampen om e-handelskunderne.”

En særlig konkurrenceudfordring for de danske netbutikker er, at udenlandske netbutikker ikke altid afregner dansk moms, selvom de er forpligtet til det. Ifølge beregningerne fra Dansk Erhverv gik den danske statskasse glip af knap 1 mia. kr. i momsprovenu i 2014. Heraf kan minimum 500-700 mio. kr. inddrives gennem øget kontrol.

 
Sidst opdateret den 27-05-2015 14:11
Tilbage til nyhedssøgning