Kategorier 2021

Kategorier til E-handelsprisen 2021

De 12 kategorier

Der er i alt 12 kategorier i 2021, hvoraf de 11 kategorier gennemarbejdes i indstillingsudvalgene. 
De 12 kategorier er følgende: 

  • Bedste B2C-virksomhed med online omsætning under 100 mio. kr.
  • Bedste B2C-virksomhed med online omsætning over 100 mio. kr.
  • Bedste B2B-virksomhed med online omsætning under 200 mio. kr.
  • Bedste B2B-virksomhed med online omsætning over 200 mio. kr.
  • Bedste e-handels App
  • Bedste omnichannel virksomhed
  • Bedste eksport-case
  • Bedste nye e-handelsvirksomhed
  • Bedste abonnementsløsning
  • Bedste e-handelscase - webbureau og andre leverandører
  • Bedste e-handelsværktøj
  • Guldprisen 2021

Udvalgene når frem til 5 nominerede virksomheder i hver kategori, som hver især skal præsentere deres case for juryen. Juryformændene finder vinderen af E-handelsprisen Guld.
Beskrivelse samt kriterier for de 11 E-handelspriser samt Guldprisen finder du herunder:

Bedste B2C-virksomhed med online omsætning under 100 mio. kr.
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de sælger produkter/services online til forbrugere og har online omsat for op til 100 mio. kr. i 2020. 
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori, er den virksomhed, som på fremragende vis sælger produkter og/eller services gennem digitale kanaler til forbrugerne.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Godt købmandskab
  • Vækst i toplinjen
  • Indkøbsoplevelsen
  • Service over for kunderne
  • Virksomhedens evne til innovation
  • bæredygtige tiltag/initiativer

Bedste B2C-virksomhed med online omsætning over 100 mio. kr.
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de sælger produkter/services online til forbrugere og har online omsat for over 100 mio. kr. i 2020.
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori, er den virksomhed, som på fremragende vis sælger produkter og/eller services gennem digitale kanaler til forbrugerne.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Godt købmandskab
  • Vækst i toplinjen
  • Indkøbsoplevelsen
  • Service over for kunderne
  • Virksomhedens evne til innovation
  • bæredygtige tiltag/initiativer

Bedste B2B-virksomhed med online omsætning under 200 mio. kr.
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de sælger produkter/services online, til virksomheder eller offentlige kunder, og online har omsat for op til 200 mio. kr. i 2020.
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori, er den virksomhed, som på fremragende vis sælger produkter og/eller services gennem digitale kanaler til virksomheder.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Godt købmandskab
  • Vækst i toplinjen
  • Indkøbsoplevelsen
  • Service over for kunderne
  • Virksomhedens evne til innovation
  • bæredygtige tiltag/initiativer

Bedste B2B-virksomhed med online omsætning over 200 mio. kr.
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de sælger produkter/services online, til virksomheder eller offentlige kunder, og online har omsat for over 200 mio. kr. i 2020.
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori, er den virksomhed, som på fremragende vis sælger produkter og/eller services gennem digitale kanaler til virksomheder.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Godt købmandskab
  • Vækst i toplinjen
  • Indkøbsoplevelsen
  • Service over for kunderne
  • Virksomhedens evne til innovation
  • bæredygtige tiltag/initiativer

Bedste e-handels App
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de har udviklet en e-handels App med stor forretningssucces.
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori, er den virksomhed, som på fremragende vis har udviklet en e-handels App.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Downloads
  • Interaktioner
  • Øget omsætning
  • Kundeloyalitet
  • Brugervenlighed

Bedste omnichannel virksomhed
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de sælger og markedsfører produkter/services på tværs af en række online og offline kanaler***
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori, er den virksomhed, der bedst formår at drive salg og loyalitet via en sammenhængende kundeoplevelse på tværs af kommunikations- og salgskanaler. 
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Virksomhedens evne til at tænke holistisk og stort i flere kanaler på samme tid
  • En sublim og sammenhængende kundeoplevelse før, under og efter et køb – og på tværs af de, for virksomheden, relevante kanaler
  • Sammenhæng i markedsføringen og kommunikationen overfor den enkelte kunde på tværs af de relevante kanaler (paid, owned og earned)
  • Evnen til at skabe mersalg og øget loyalitet via omnichannel tilgangen
  • Differentiering gennem de services, der tilbydes (bytteregler, kundeinvolvering, CSR, omnichannel markedsføring mm)
  • bæredygtige tiltag/initiativer

***Eksempler på kanaler: Webshop, fysisk butik, kundeservice, telefonsalg, sociale medier, e-mail markedsføring, annoncering.

Bedste eksport-case
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de sælger produkter/services online på internationale markeder. 
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori, er den virksomhed, som på fremragende vis bruger onlinekanalen til international ekspansion og eksport til udlandet.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Vækst i salget til udlandet
  • Service, sprog og shops målrettet diverse internationale markeder
  • En organisation gearet til international ekspansion
  • Salget til udlandet skal udgøre en væsentlig del af det samlede salg

Bedste nye e-handelsvirksomhed
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de er en ny virksomhed i Danmark, der er etableret efter 01.01.2018 og som sælger produkter/services online.
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori, er den virksomhed, som på fremragende vis skaber sig en position i markedet.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Godt købmandskab
  • Vækst i toplinjen
  • Indkøbsoplevelsen
  • Service over for kunderne
  • Hvordan nye forretningsmodeller, nytænkning og innovation udfordrer eksisterende virksomheder og markeder

Bedste abonnementsløsning
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de sælger produkter/services via abonnementsløsning.
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori er den virksomhed, som på fremragende vis sælger produkter og/eller services via abonnementsløsninger til virksomheder eller forbrugere.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Godt købmandskab
  • Vækst
  • Livstidsværdi
  • Innovation
  • Nationalt vs. globalt potentiale

Bedste e-handelscase - webbureau og andre leverandører
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de er et webbureau eller en anden type af leverandør, som har gjort en forskel for en dansk e-handelskunde.
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori er den virksomhed, der har udviklet en løsning, som giver e-handleren en stærkere position.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Højere salg efter implementering
  • Bedre service over for kunderne (fx i form af et loyalitetsprogram)
  • Øget effektivitet
  • Reducerede omkostninger eller andre fordele, der har givet en bedre bundlinje

Bedste e-handelsværktøj
Indstil en virksomhed til denne kategori, hvis de har udviklet et rigtig godt e-handelsværktøj.
Vinderen af E-handelsprisen i denne kategori, er den virksomhed, som på fremragende vis har udviklet et e-handelsværktøj i form af et system, platform, værktøj, software, infrastruktur eller andet. Dette er med succes blevet implementeret hos flere danske e-handlere.
I bedømmelsen lægger juryen især vægt på:

  • Vækst i toplinjen
  • Profitabilitet
  • Nationalt vs. globalt potentiale
  • Innovation
  • Egne resultater

Guldprisen
Efter nogle hæsblæsende indstillingsudvalgsmøder og en nervepirrende jurydag, mødes alle juryformændene for at diskutere hvem af de 11 vindere, som skal hyldes med E-handelsprisens største pris, Guldprisen. At vinde Guldprisen betyder ikke blot en ekstra statuette til kontoret, det betyder også, at juryformændene, en række af Danmarks mest kompetente e-handelseksperter, har udvalgt lige netop Guldprisvinderen som værende den allerdygtigste, danske netbutik. Den prestigefulde Guldpris overrækkes naturligvis som den sidste til den store Prisfest.


Konkurrencedeltagerne skal have base i Danmark
E-handelsprisen er en prisoverrækkelse, der hædrer danske e-handelsvirksomheder. Dansk Erhverv Digital Handel varetager danske e-handelsvirksomheders interesser, og derfor er det også udelukkende danske e-handelsvirksomheder, der kåres som vindere af de forskellige kategorier til E-handelsprisen.
Som deltager i konkurrencen, er det således et krav, at den enkelte virksomhed har en væsentlig tilknytning til det danske marked og driver den væsentligste del fra Danmark. Virksomheden skal opfylde minimum et af følgende kriterier:

  • Hovedkontor i Danmark
  • Dansk cvr.nr.
  • Drive væsentlig e-handel fra Danmark

E-handelsprisens indstillingsudvalg/jury vil til enhver tid afgøre, om man er berettiget til at indgå i konkurrencen ved en individuel bedømmelse.