E-handel

Ny postaftale skaber bedre konkurrencevilkår for dansk detailhandel

Dansk detailhandel har længe været udsat for unfair konkurrence fra særligt asiatiske e-handelsvirksomheder, der har kunne sende varer til Danmark med meget store rabatter, men det vil den ny postaftale ændre på.

På agendaen

Dansk detailhandel er presset og der er ofte langt mellem de gode nyheder. Men den nye postaftale, der blev indgået i september, er en længe tiltrængt af slagsen.

De nye postaftale vil over en årrække løse et stort problem med, at særligt asiatiske e-handelsvirksomheder i dag kan sende varer til danske kunder til en fragtpris, der er betydeligt lavere end de indenlandske fragtpriser, som danske virksomheder skal betale. Det skyldes, at den nuværende postaftale forpligter Postnord til at give rabat til tidligere u-lande, herunder Kina.

Der er tale om et anseeligt problem for både danske e-handelsvirksomheder og Postnord. I 2019 forventer PostNord at omdele 14 mio. pakker alene fra Kina svarende til flere end 38.000 om dagen året rundt, hvilket ifølge Postnords eget udsagn hvert år koster dem et ”væsentligt millionbeløb”.

Den nye postaftale er et eksempel på, at de nordiske lande har en afgørende gennemslagskraft i det internationale forhandlingsspil. Det har nemlig gjort en forskel, at de nordiske lande har lagt et fælles pres og aftalen er derfor god for både de danske og nordiske e-handelsvirksomheder og for Postnord.

Postnord kan hæve priserne fra 2020

Allerede fra juli næste år kan Postnord begynde at hæve priserne for forsendelser fra bl.a. Kina, så det økonomiske tab ved at distribuere pakker i Danmark bliver mindre. På sigt forventer Postnord at kunne dække sine omkostninger, der de sidste år er steget i takt med den tiltagende danske efterspørgsel efter billige kinesiske varer. I aftalen er der indført et princip om, at landene selv kan fastsætte priserne og kræve op til 70 pct. af de indenlandske portosatser fra f.eks. de kinesiske firmaer.

Rabatterne fjernes desværre ikke med det samme. For at undgå voldsomme hop i priserne er der aftalt en overgangsordning, hvor priserne stiger gradvist indtil 2025. I 2030 hæves loftet til 80 pct. af den indenlandske portopris og dermed forventes den urimelige konkurrencefordel stort set at forsvinde.

Postaftalen er et vigtigt skridt i retning af mere lige konkurrencevilkår for dansk detailhandel, men vi er desværre langt fra i mål endnu. Netbutikker og platforme fra 3. lande sælger nemlig i stor stil varer til danske forbrugere, som ikke lever op til reglerne for produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse og hvor der ikke betales moms.

Dansk Erhverv er tilfreds med aftalen

Dansk Erhverv havde gerne set at prisstigningen for de udenlandske e-handelsbutikker var sket endnu hurtigere, og at de tilladte takster var kommet helt op på 100 pct. af den indenlandske porto. Men medlemslandene i UPU har meget forskellige interesser på spil og set i det lys, må aftalen betragtes som et fint resultat. For dansk detailhandel og dansk e-handel er det et stort skridt for mere fair konkurrencevilkår.

Andre relevante fokusområder

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.