Fødevarer
Nyhedsbrevet Fødevarer holder dig opdateret på det fødevarepolitiske område.
Dansk Erhverv er forbeholden overfor et decideret mærke, men anerkender fuldt ud, at valget og håndteringen af fødevarer har stor betydning for klimaet, og at forbrugerne efterspørger hjælp til at handle klimavenligt.
En klimamærkningsordning på fødevarer er på mange områder en god idé, når vi ved fra undersøgelser, at forbrugerne gerne vil være mere klimavenlige i deres dagligdag, men samtidigt har svært ved at navigere, når indkøbskurven skal fyldes. Vi ved også, at mærkningsordninger har betydning for mange forbrugeres valg af fødevarer.
Klimamærke er komplekst
Dansk Erhverv har alligevel på nuværende tidspunkt en sund skepsis over for et decideret klimamærke på fødevarer, da vi mener, at der er en række faldgruber forbundet hermed:
Alternativer til et klimamærke
I Dansk Erhverv bakker vi op om gode og relevante mærkningsordninger, som hjælper forbrugerne med at vælge ud fra deres præferencer uden at stille dem i dilemmaer. Et mærke må også gerne hjælpe virksomhederne til at gøre det bedre, fx indeholde det statslige dyrevelfærdsmærke - en trappemodel, hvor bunden løftes og man belønnes for at udvikle.
I stedet for et klimamærke kan det også være muligt, at få danskerne til at spise mere klimabevidst via øget forbrugeroplysning og anbefalinger, der er til at huske. Ny forskning peger også på, at der er en sammenhæng mellem sund kost og klimavenlig mad, hvorfor et bud på gode huskeregler kunne være:
Læs Dansk Erhvervs debatindlæg i Altinget Fødevarer: Dansk Erhverv: Nej til klimamærkning er ikke et nej til bedre klima