Klimamærkning på fødevarer er kompliceret

Dansk Erhverv er forbeholden overfor et decideret mærke, men anerkender fuldt ud, at valget og håndteringen af fødevarer har stor betydning for klimaet, og at forbrugerne efterspørger hjælp til at handle klimavenligt.

På agendaen

En klimamærkningsordning på fødevarer er på mange områder en god idé, når vi ved fra undersøgelser, at forbrugerne gerne vil være mere klimavenlige i deres dagligdag, men samtidigt har svært ved at navigere, når indkøbskurven skal fyldes. Vi ved også, at mærkningsordninger har betydning for mange forbrugeres valg af fødevarer.

Klimamærke er komplekst
Dansk Erhverv har alligevel på nuværende tidspunkt en sund skepsis over for et decideret klimamærke på fødevarer, da vi mener, at der er en række faldgruber forbundet hermed:

  • Risikoen for yderligere forvirring af forbrugerne er stor, hvis et klimamærke bliver på produktniveau. For de animalske produkter som kød, mælk og æg vil det fx kunne betyde, at den konventionelle variant bliver bedre end den økologiske eller den med højst dyrevelfærd.
  • Et klimamærke på produktniveau vil desuden blive meget dyrt at administrere, fordi det vil kræve, at der udføres en Life Cycle Assessment (LCA) e.l. for hvert eneste produkt på supermarkedernes hylder - en vurdering, som i øvrigt kan variere fra år til år og mellem sæsoner.
  • For at et klimamærke skal være troværdigt, vil det kræve kontrol. Men handlen med fødevarer er global, og det er svært at inkludere importerede fødevarer i en dansk mærkningsordning.
  • En mærkningsordning på et overordnet kategoriniveau risikerer modsat ikke at honorere de virksomheder, som gør en ekstra indsats sammenlignet med produkter i samme kategori.

Alternativer til et klimamærke
I Dansk Erhverv bakker vi op om gode og relevante mærkningsordninger, som hjælper forbrugerne med at vælge ud fra deres præferencer uden at stille dem i dilemmaer. Et mærke må også gerne hjælpe virksomhederne til at gøre det bedre, fx indeholde det statslige dyrevelfærdsmærke - en trappemodel, hvor bunden løftes og man belønnes for at udvikle.

I stedet for et klimamærke kan det også være muligt, at få danskerne til at spise mere klimabevidst via øget forbrugeroplysning og anbefalinger, der er til at huske. Ny forskning peger også på, at der er en sammenhæng mellem sund kost og klimavenlig mad, hvorfor et bud på gode huskeregler kunne være:

  • Spis mere frugt og grønt - og vælg efter årstiderne.
  • Spis mindre kød - og vælg fisk og fjerkræ over oksekød.
  • Mindsk madspildet i butikker og i husholdningerne.

Læs Dansk Erhvervs debatindlæg i Altinget Fødevarer: Dansk Erhverv: Nej til klimamærkning er ikke et nej til bedre klima

Andre relevante fokusområder

Kontakt

Handel

Jeppe Rønnebæk Kongsbak

Chefkonsulent
Medarbejderprofil