Forbrugerpolitik

Den Digitale Forbruger 2.0

Den Digitale Forbruger 2.0 er Dansk Erhvervs oplæg til fremtidens forbrugerpolitik, der tager afsæt i den digitale og globale virkelighed. Her er vores 28 forslag til konkrete initiativer.

På agendaen

Gode forbrugerforhold i en digital tid kræver nytænkning
Der er brug for en forbrugerpolitik, der tager udgangspunkt i den digitale virkelighed og ser virksomhederne som medspillere, der skal være i stand til at imødekomme de moderne forbrugeres skrappe krav.

Internettet, smartphones og tablets har gjort forbrugerne mobile og revolutioneret måden, vi handler på. Digitaliseringen og globaliseringen har også forandret markedet og styrkeforholdet mellem forbrugere og virksomheder. Moderne forbrugere er magtfulde. De har adgang til uendelig meget information og handler lige så gerne i udenlandske netbutikker, hvis pris og udvalg det rigtige. Det er vigtigt at konkurrencen er fair og lige og at danske virksomheder ikke udsættes for flere byrder end deres konkurrenter.

Virksomhederne skal kunne følge med forbrugernes krav
Forbrugerne stiller store krav. De ønsker personaliseret service, hurtig levering og skarpe priser. Det skal lovgivningen give mulighed for. Konkurrencen er benhård, og de udenlandske konkurrenter er kun et klik væk.

Virksomhederne skal betragtes som medspillere
Megen lovgivning har som udgangspunkt, at der eksisterer et modsætningsforhold mellem virksomhederne og deres kunder. Den tankegang er forældet. Virksomheder lever af tilfredse kunder og skal betragtes som medspillere. Til gengæld skal der sættes fokus på håndhævelse af reglerne overfor de få virksomheder, der har det som deres forretningsmodel at svindle og bedrage deres kunder.

Den Digitale Forbruger 2.0

0.pdf

Download

Andre relevante fokusområder

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.