IT og tele

Efter persondatalov kommer ePrivacy-forordningen

Mange danske virksomheder sunder sig stadig efter persondataforordningen, der trådte i kraft d. 25. maj 2018 og ifølge Dansk Erhvervs opgørelse kostede virksomhederne ca. otte mia. kr. Men en ny følgelovgivning kaldet ePrivacy-forordningen lurer i kulissen og kan snart sende en ny regning ud til virksomhederne. Lovgivningen er målrettet elektronisk kommunikation og forventes bl.a. at svække virksomhedernes muligheder for at målrette annoncer til forbrugerne.

På agendaen

Det tyske Økonomi- og Energiministeriums studie af ePrivacy-forordningen

Annonceindtægter falder til skade for den digital økonomi

Den tyske forbundsregerings Økonomi- og Energiministerium fik undersøgt konsekvenserne af ePrivacy-forordningen for annoncemarkedet og digitale forretningsmodeller. Analysen peger på, at omsætningen på online annoncer kan falde med omkring 1/3, hvis forordningen fjerner grundlaget for målrettede annoncering. Det vil gå ud over den digitale innovation i EU-landene, advarer rapporten.

Læs studiet “Economic Impact of the ePrivacy Regulation on Online Advertising and Ad-based Digital Business Models

Perspektiv nr. 8 - ePrivacy-forordningen rammer hårdt i kølvandet på GDPR

pdf

Download

Perspektiv nr. 3 - EU’s Persondataforordning koster danske virksomheder ca. 8 mia. kr.

pdf

Download

Andre relevante fokusområder

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.