Dansk Erhverv har længe haft fokus på de konkurrencebegrænsende tendenser i markedet for online salg af hotelværelser, hvor hoteller ofte betaler over 20 pct. til bookingportalerne, når en forbruger booker et værelse. Flere andre EU-lande har taget skidt for at skabe mere konkurrence på bookingmarkedet, det samme bør Danmark gøre, mener Dansk Erhverv, der opfordrer konkurrencemyndighederne til at gribe ind.

Duopol og uigennemsigtigt marked for forbrugeren
Dansk Erhverv har via flere analyser afdækket, at særligt to virksomheder, Booking Holdings og Expedia Inc., sidder tungt på markedet.

En rapport fra Konkurrence- og forbrugerstyrelsens fra 2019 har også dokumentet både markedsdominans og duopoltilstand på markedet for online booking samt uigennemsigtighed og kritisable virkemidler for forbrugerne.

Dansk Erhverv har igennem mange år haft en tæt dialog med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og det politiske niveau om bookingportalernes dominans på hotelmarkedet.

Udvalg af nyheder om bookingportaler

Februar 2022: Bookingportaler misbruger dominerende position

Juli 2021: Bookingplatformene holder danske hoteller i et jerngreb

Oktober 2020: Bookingportaler gør onde tider værre for hotellerne

Juli 2020: Nye regler for onlineplatformes handelspraksis

Februar 2019: Overraskende konklusioner i rapport om bookingportaler

April 2018: Bookingportaler øverst på agendaen

Marts 2018: Dansk Erhverv giver input til analyse af bookingportaler

September 2017:Der mangler konkurrence på markedet for online hotelbooking

Andre relevante fokusområder

Kontakt

Oplevelse & Velfærd

Lars Ramme Nielsen

Markedschef
Medarbejderprofil