Gemt

Regler for tilbudsmarkedsføring af fyrværkeri

Salg af fyrværkeri må kun ske i en meget begrænset periode. Det betyder, at mulighederne for at lave kampagner med angivelse af besparelser på fyrværkeri er meget begrænsede.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel - 4. december 2019

Fyrværkeri er en sæsonvarer
Det følger af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, at en sæsonvare skal være solgt til normalprisen i 4 sammenhængende uger op til prisnedsættelsen, hvis man reklamerer med besparelser (”4 ugers-reglen”).

Dette er ikke muligt at opfylde for fyrværkeri, da det kun er tilladt at sælge fyrværkeri i perioden 15.-31. december.

Meget kort salgsperiode = meget få muligheder
Forbrugerombudsmandens retningslinjer om prismarkedsføring indeholder en særlig fyrværkeriregel, der giver følgende muligheder.

Selvom kravet om normalprisperiode for sæsonvarer ikke kan opfyldes, er det dog alligevel tilladt at markedsføre fyrværkeri med mængderabat eller som pakketilbud.

Virksomheder må derfor godt sælge ”ét batteri 400 kr. – tre for 1.000 kr., spar 200 kr.” eller ”to batterier, fem raketter og tyve heksehyl” til én samlet pris, der er lavere end den, man skal betale, hvis produkterne blev købt hver for sig.

Det forudsætter dog, at virksomhederne samtidig giver kunderne mulighed for at købe de produkter, der indgår i mængdetilbuddene og pakketilbuddene enkeltvis/hver for sig.

Prissammenligninger på enkelte fyrværkerivarer er ikke muligt
Udover mængderabatter og pakketilbud, er det ikke muligt at lave prismarkedsføring, hvor man sammenligner med tidligere egne priser på fyrværkeri, da normalprisperioden på 4 uger ikke kan opfyldes.

Læs Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring her: Retningslinjer for prismarkedsføring 2017.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil