Gemt

Dansk e-handel bobler af optimisme efter stærkt 3. kvartal

10. november 2020

Netbutikkerne forventer, at væksten fra et flot 3. kvartal fortsætter i 4. kvartal, der kan blive rekordstort.

 

Danske netbutikker havde ovenpå et meget positivt 2. kvartal skruet godt op for forventninger til salget i 3. kvartal. Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, der hvert kvartal tager temperaturen på dansk e-handel, viser heldigvis, at væksten levede op til forventningerne.

”8 ud af 10 netbutikker havde fremgang, og over halvdelen af butikkerne havde faktisk vækst på mindst 50 % i forhold til samme periode sidste år. Det må siges at være ganske tilfredsstillende,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

 

4 % af butikkerne måtte kigge langt efter væksten, og selvom det for den enkelte butik er frustrerende og hårdt, så er det er en positiv udvikling i forhold til 1. og 2. kvartal, hvor henholdsvis 18 og 10 % kæmpede med manglende salg.

”Coronakrisen rammer stadig specifikke brancher meget hårdt, men der er heldigvis fin vækst i langt de fleste butikker og brancher,” siger Niels Ralund.

Forventninger om rekordstort 4. kvartal

Netbutikkerne er tilsyneladende ikke bekymrede for, at forbrugerne har brændt alt krudtet af endnu. Knap 8 ud af 10 netbutikker forventer fremgang i årets sidste kvartal, mens blot 3 % frygter et fald i salget.

Selvom forventninger er skruet op, så frygter Niels Ralund ikke, at netbutikkerne bliver skuffede.

”Jeg tror, at 4. kvartal kan blive et af de største i dansk e-handels historie. Vi går en ind i periode med Singles Day, Black Friday og jul, hvor forbrugerne som følge af coronavirussen må forventes at handle mere på nettet. Samtidig er feriepengene sat i spil, mens mange må kigge langt efter at rejse på skiferie, og det frigiver penge, der kan bruges på andre goder.”

Flere er med på Singles Day

Netop Singles Day er en af de udefrakommende salgsdage, der stille og roligt bider sig fast i dansk detailhandel. I år mere er end en tredjedel af netbutikkerne klar med særlige tilbud på dagen – 32 % er gengangere, mens 6 % er med for første gang - og der er ganske høje forventninger til dagen.

32 % af de e-handlende forbrugere kender Singles Day, men kun 6% af disse har klare forventninger om at købe særlige Singles Day tilbud – 25% svarer ved ikke.

”Vi ved dog, at forbrugerne er ret hurtige til at slå til, hvis butikkerne byder op til dans, så det bliver interessant at se, om Singles Day får mere fat i år,” siger Niels Ralund.

Med Singles Days indtog kan november stort set blive et langt udsalg, da mange virksomheder forventer at forlænge Black Friday til Black Days eller Black Week.  

”De mange udsalgsdage stiller krav til butikkerne, men heldigvis viser vores analyser, at rigtig mange netbutikker formår at tjene penge på de store udsalgsdage,” slutter Niels Ralund.

E-handelsbarometer 2020 Q3: Extra fokus: Singles Day

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil