; ;
Gemt

Overholder du reglerne? Disse juridiske fejl laver danske netbutikker oftest

Nyhed

24. juni 2021

Ugyldige permissions, skjulte kontaktinformationer og forkerte oplysninger om fortrydelsesretten er blandt de juridiske fejl, som danske netbutikker oftest laver. Fejlene kan blive dyre, men de er heldigvis nemme at rette, forklarer Dansk Erhvervs chefjurist, Tina Morell, der har gennemgået hundredvis af danske netbutikker.

Tina Morell har scrollet sig igennem flere danske netbutikkers hjemmesider end de fleste andre.

Hun har også læst flere handelsbetingelser, end vi andre når på et helt liv.

Dansk Erhvervs chefjurist og cand. jur. med speciale i e-handel har nemlig undersøgt, om de danske netbutikker har styr på de juridiske regler for at hjælpe dem med til at overholde reglerne.

”Danske netbutikker vil gerne overholde reglerne, og de er også generelt gode til at have styr på reglerne og overholde lovgivningen. Heldigvis,” konkluderer hun.

Men hun påpeger, at der er visse områder, som flere har udfordringer med.

”Fejl kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis kunden eksempelvis vil fortryde købet af en vare. Det positive er, at mange af tingene faktisk er forholdsvis enkle at ændre. Der er nogle lavthængende frugter, som man hurtigt kan plukke og dermed stille sig bedre både i forhold til service, troværdighed og eventuelle klager,” forklarer Tina Morell.

Her er de juridiske krav, som danske netbutikker oftest misser. Det kan koste dem dyrt i tilfælde af en klagesag.

  • Giv korrekte oplysninger om fortrydelsesretten, herunder om 1) betingelser, 2) tidsfrist og 3) procedurer for at gøre fortrydelsesretten gældende.
  • Giv kunden adgang til forbrugeraftalelovens standard fortrydelsesformular inden købet og send den til forbrugeren på mail efter købet. Du bør ikke ændre i den. Du må dog gerne have din egen fortrydelsesformular samtidig.

Hvis du ikke oplyser korrekt om fortrydelsesretten og standard fortrydelsesformularen, kan kunden fortryde købet i op til 1 år og 14 dage, og du kan ikke foretage fradrag for værdiforringelse, hvis kunden har brugt eller ødelagt varen. Der er hjælp at hente. Se nederst i artiklen.

  • Oplysninger, som du har pligt til at give kunden, fx om fortrydelsesretten, skal sendes til kunden på et varigt medium – fx en e-mail – efter at aftalen er indgået.
  • Oplys at kunden skal betale for at returnere varen ved fortrydelse, medmindre du tilbyder fri retur, og oplys, hvad det maksimalt vil koste forbrugeren, hvis varen er så stor, at den ikke kan sendes med almindelig post. Ellers er det dig, der skal betale for returneringen.
  • Kald den lovpligtige fortrydelsesret for en ”fortrydelsesret” - og ikke en ”returret”.
  • En forlænget returret fritager dig ikke for at opfylde forbrugeraftalelovens krav om fx at sende standard fortrydelsesformularen til kunden. Du må gerne give forbrugeren bedre rettigheder end dem, der følger af forbrugeraftaleloven, men ofte er en lang returret på fx et år betinget af, at varen ikke er taget i brug. Det er i strid med forbrugeraftaleloven de første 14 dage.
  • Skriv ikke, at kunden skal tilbagelevere varen i samme stand for at kunne fortryde købet. Kunden bevarer nemlig sin fortrydelsesret, selvom varen er brugt, men du kan foretage fradrag for værdiforringelse, hvis varens værdi er forringet, som følge af at kunden har taget varen i brug.
  • Oplys at købeloven finder anvendelse. Det er et krav. Du har ikke pligt til at oplyse om indholdet af købelovens regler, men gør du det, skal det, du skriver, være rigtigt.
  • Skriv ikke, at kunden skal reklamere over mangler ved varen inden 2 måneder. Kunden skal reklamere inden rimelig tid og 2 måneder er altid rimelig tid.
  • Skriv ikke ”hos os har du 2 års reklamationsret” eller ”hos os har du 14 dages fortrydelsesret”. Det er en ret kunden har efter loven, og ikke noget specielt, som I yder. Det er i strid med pkt. 10 i markedsføringslovens liste over vildledende handelspraksis at fremstille en ret som kunden har efter loven, som en særlig fordel ved at handle i jeres netbutik.
  • Husk at oplyse om muligheden for at klage til Center for Klageløsning. Du skal oplyse klagenævnets hjemmeside og nævnets fysiske adresse. Muligheden for at klage via ODR , skal også oplyses.

Tilmelding til nyhedsbrev

  • Husk at det i selve tilmeldingen – det øverste lag – skal fremgå, at nyhedsbrevet kan afmeldes. Det er der mange der glemmer. Super ærgerligt, for så er alle permissions ugyldige. Tjek om du indhenter lovlige permissions.

Forsiden – krav til oplysning om virksomheden

  • På forsiden eller højst et klik fra forsiden skal kunder og myndigheder kunne se virksomhedens navn, den fysiske adresse, cvr-nummeret, e-postadressen samt andre oplysninger, der gør det muligt at kontakte og kommunikere med virksomheden. Oplysningerne skal gives samlet på forsiden, eller højst et klik fra forsiden.

Der er hjælp at hente
I forbrugeraftalelovens bilag 1 er der en standardvejledning til, hvordan du oplyser korrekt om fortrydelsesretten og om omkostningerne ved fortrydelse. Hvis du udfylder den korrekt, behøver du ikke bekymre dig om forlænget fortrydelsesret og manglende mulighed for at foretage fradrag for værdiforringelse. Vel at mærke, hvis du samtidig husker at give oplysninger før købet og på en mail efter købet, samt at du medsender standard fortrydelsesformularen.

Du har ikke pligt til at bruge vejledningens nøjagtige formuleringer. Du må gerne bløde sproget lidt op, men vi anbefaler, at du holder dig meget tæt til det, der står.

Vejledningen indeholder ikke alle de oplysninger, som du har pligt til at give forbrugeren. Du kan finde en liste over, hvad du skal oplyse i forbrugeraftalelovens § 8. Læs om alle krav i Gode råd om forbrugeraftaleloven.

Værktøj til handelsbetingelser
Dansk Erhverv har lavet et værktøj, hvor du nemt - ved at besvare en række spørgsmål - kan generere et sæt handelsbetingelser, som indeholder de krævede oplysninger.

Værktøjet er forbeholdt medlemmer af Dansk Erhverv. Bruger du værktøjet, vil du modtage besked, hvis reglerne i forbrugeraftaleloven bliver ændret, og teksten derfor skal opdateres.

Hvor skal oplysningerne stå?

  • I Danmark har vi tradition for at skrive de oplysninger om fx fortrydelsesretten, som vi har pligt til at give til en forbruger, ind i vores handelsbetingelser.
  • Handelsbetingelserne skal være nemme at finde – fx i footeren. Du kan også have et særskilt menupunkt om fx fortrydelsesretten.
  • Handelsbetingelserne skal accepteres i tjek-ud.
  • Handelsbetingelser og standardfortrydelsesformular skal sendes til kunden på en mail eller et andet varigt medium efter købet.

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent