; ;
Gemt

Dansk e-handel er stabil – for nu

31. maj 2022

De danske forbrugere handler stadig ofte på nettet, men det tyder på, at de bruger færre penge på mange af de ting, der kan forsøde hverdagen, viser nye tal fra Dansk Erhverv. 

Samfundet er fuldt åbnet, inflationen buldrer af sted og forbrugertilliden er historisk lav. Alligevel handler de danske forbrugere lige så ofte online nu, som de gjorde i januar, da store dele af erhvervslivet var nedlukket. Det viser E-handelsanalysen for april fra Dansk Erhverv.

 

”Tallene er godt nyt for netbutikkerne, for det viser, at forbrugerne stadig vil handle online, selvom der er generel usikkerhed om økonomien. Der stadig godt gang i salget på nettet, ” siger Simon Bjerremann, senioranalytiker i Dansk Erhverv.  

Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik bakker op om, at forbrugerne ikke har droppet indkøbene. De viser, at detailsalget steg med 1,7% i april, når der korrigeres for prisudviklingen og de normale sæsonudsving. 

E-handelsanalysen viser også, tøj, sko og accessories igen i april er den største kategori både på andel af handler og andel af forbrug. Kategorien står ca. for en sjettedel af handlerne og knap en femtedel af forbruget. 

”Fordelingen ligner de tidligere måneder, og det viser, at usikkerheden om økonomien tilsyneladende endnu ikke har fået forbrugerne til at skære ned på produkter, der ikke er strengt nødvendige. Det er også et godt tegn,” siger Simon Bjerremann. Han pointerer dog, analysen ikke måler omsætningen på nettet:  

”Derfor kan vi ikke sige, hvor stor e-handelskagen er, eller om det har ændret sig markant.” 

Man kan dog kigge på gennemsnitsforbruget pr. handel for at få en indikation. Det var i april på 557 kr., hvilket er nogenlunde på niveau med årets første tre måneder. I flere kategorier med lidt større køb som eksempelvis Rejser og Auto- Både- og Bilprodukter er gennemsnitsprisen dog en del lavere end i 2021. 

”Vi kan også se, at prisen på kulturoplevelserne ligger lavere end sidste år. Der er altså tegn på, at forbrugerne tænker to gange, før de booker billet til teatret, og at de skærer en stjerne eller to af feriehotellet,” lyder det fra Simon Bjerremann.  

Ny men stabil hverdag 

Et andet interessant tal er forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle online de kommende 12 måneder.  

”Niveauet er markant lavere end primo 2021, men det er stabilt set over de seneste 12 måneder. Så hverdagen er anderledes for netbutikkerne end under corona, men der er altså ikke noget, der tyder på, at forbrugerne skærer i e-handlen i den nære fremtid,” siger Simon Bjerremann. 

Usikker fremtid 

Ifølge Simon Bjerremann bliver det yderst interessant, hvordan udviklingen bliver de kommende måneder.  

”Der er risiko for, at forbrugertilliden vil dale yderligere eller i hvert fald fortsætte på samme lave niveau, hvis inflationen og prisstigningerne fortsætter himmelfarten. Det kan sætte sig og få forbrugerne til at skrue betragteligt ned for forbruget. Hvis virksomhedernes udgifter til indkøb samtidig fortsætter med at stige, og udfordringerne omkring fragt og manglen på arbejdskraft ikke bliver løst, kan det godt blive problematisk for netbutikkerne – som en netbutik formulerede det; vi har 2019-indtægter, men 2022-udgifter.” 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for april 2022

 

 

 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent