Gemt

Hotelbranchens CO2-udledning kan reduceres med 39 pct. ved at lære af hinanden

24. marts 2022

Hotelbranchen har et potentiale i at reducere CO2-udledningen med 39 pct., og det kan realiseres ved at følge best practice. Det viser en opgørelse af CO2-udledningen for 200 hoteller i Danmark.

 

Klimascore.com har opgjort CO2-udledningen for 200 hoteller i Danmark baseret på data fra 2019, altså perioden før COVID-19, hvor alle hoteller var i normal drift. Datasættet inkluderer forbedringer, som hotellet kan dokumentere fra 2020. 

De førende hoteller har mere end halveret gæsternes CO2-udledning ift. den gennemsnitlige CO2-udledning blandt de i alt 200 hoteller. I den absolutte top finder man hotel- og konferencesteder som Scandic, Comwell og Radisson.

René Jacobsen, CEO i Klimascore.com, fortæller: ”Det der kendetegner de førende hoteller er, at de arbejder med alle CO2 udledningskategorierne. Det er transport, energi og vand, mad og drikke, affald, indkøb og service. Man kan ikke udelukke en kategori for at være førende”.

Foruden generelt at have et minimalt klimaaftryk på alle områder, har Scandic Aarhus City eksempelvis udmærket sig med at tilbyde nye plantebaserede menuer til gæsterne, og ved at etablere 240 solpaneler på taget. Et andet eksempel er Comwell Kolding, som har et konstant fokus på at minimere energiforbruget og reducere madspildet ved at udnytte hele råvaren og anrette maden direkte til gæsterne.

I top 30 er også en række mindre hoteller og konferencesteder. Et eksempel er Rungstedgaard hotel, som har arbejdet målrettet med grønne indkøb og med at benytte råvarer fra egen køkkenhave og portionsanrettet servering. Rungstedgaard hotel er et godt eksempel på at både store og små aktører i branchen kan gøre en forskel for gæstens klimaaftryk. Resultatet for opgørelsen af de 200 hoteller findes på klimascore.com.

Branche-specifik tilgang batter mest
Der har været sagt og skrevet meget om hvordan vi accelererer den bæredygtige og grønne omstilling, og om det forretningspotentiale, som omstillingen udgør for danske virksomheder. Men faktum er at det fortsat er svært for små- og mellemstore virksomheder. Hvad skal vi konkret gøre? Hvor skal vi først tage fat? Det kan være meget uoverskueligt. Analyser fra Dansk Erhverv viser, at de større virksomheder over en bred kam i højere grad arbejder med de forskellige indsatser inden for CSR og bæredygtighed.

”I Dansk Erhverv mener vi, at vejledning og løsninger, som er målrettet de individuelle brancher, hjælper virksomhederne bedst på vej, når det kommer til at gribe de mulighederne for nye forretningsområder, løsninger og partnerskaber. Den tænkning, som Klimascoren er eksponent for, er markedsnær og til at gå til, og udover at hjælpe flere hoteller med at nedbringe deres CO2 udledning, håber jeg også, at den kan være til inspiration i andre brancher,” siger Malene Thiele, CSR-chef i Dansk Erhverv.

Figur 1:

Klimascore.dk.png

Figuren illustrer metoden bag Klimascore, som er udviklet af klimascore.com i samarbejde med DTU og Concito.

Tabel 1:

  Klimascore Kg. CO2 pr. gæst og gæst
Top 3 hoteller 10 20,9
Top 30 hoteller 10 - 8,5 20,9 - 29,7
Hotel gennemsnit 6 43,9

Tabellen angiver resultater fra opgørelsen af 200 hotellers CO2-udledning, opgjort af Klimascore.com.

Læs mere: Tid til nuancer i debat om bæredygtige virksomheder (danskerhverv.dk).