; ;
Gemt

Marketingekspert: Det er tid til at revurdere din tilgang til annoncering på Google

17. marts 2022

Danske netbutikker skal vægte profit højere end omsætning, når de vælger at kaste endnu flere marketingkroner efter Google. Det forklarer Mathias Hillerup, CTO og co-founder i s360, der også giver gode råd til brugen af TikTok.

8 ud af 10 danske netbutikker bruger Google Ads i deres markedsføring, og brugen vil kun vokse i fremtiden.

Det viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, hvor 40 procent af virksomhederne svarer, at de vil anvende flere marketingkroner på kanalen i 2022.

Inden netbutikkerne hovedkulds kyler endnu flere kroner efter Google, bør de dog overveje, om de er rustet til den øgede konkurrence, forklarer Mathias Hillerup, CTO i performance marketingbureauet s360.

”Man bør spørge sig selv: Vil forbrugernes e-handelbehov også efter corona vokse så markant, som det var tilfældet i 2020 og 2021? Jeg tror det ikke, og derfor bliver kampen om de gode kliks endnu hårdere og dyrere. Sagt på en anden måde: Hvis du ikke forbedrer dit indkøb markant, vil man opleve at den øgede konkurrence vil lede til et lavere afkast.”

"I stedet for at betale 1 kr. for 5 kroners omsætning bør man betale 1 kr. for 2,5 krones profit. Det vil kræve, at man i stedet for ordrens omsætning, sender data omkring ordrens profit retur til Google Ads."

- Mathias Hillerup, s360

Hvis man skal have mest muligt ud af sin marketingindsats, skal man derfor fokusere mindre på at købe omsætning og mere på at sikre sig de kliks, der giver profit, lyder det fra marketingeksperten.

”Man skal være endnu mere opmærksom på, om de mål, man optimerer mod, er det rigtige. I stedet for at betale 1 kr. for 5 kroners omsætning bør man betale 1 kr. for 2,5 krones profit. Det vil kræve, at man i stedet for ordrens omsætning, sender data omkring ordrens profit retur til Google Ads. Det kan være overvældende at komme igang med men det er virkelig vigtigt – især efter introduktionen af Google Shopping.”

Den vurdering er Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel, helt enig i.

”Vi hører fra flere medlemmer, at prisen for at få kunderne til at købe er ved at blive for stor – især fordi prisen på marketing stiger. Nogle oplever faktisk, at de ved visse ordrer mister penge - også når man medregner customer life time value. Derfor giver det rigtig god mening at undersøge, om man kan justere og kun betale for de kliks, der reelt giver et overskud.”

"Vi hører fra flere medlemmer, at prisen for at få kunderne til at købe er ved at blive for stor – især fordi prisen på marketing stiger."

- Carsten Rose Lundberg, Dansk Erhverv

Fokuser på fastholdelse

Carsten Rose Lundberg og Mathias Hillerup er også enige om, at den måske vigtigste marketingindsats handler om fastholdelse.

”Med prisen på marketing og manglen på 3. partsdata in mente bliver det kun endnu vigtigere, at du formår at fastholde kunderne og sikrer at du får de nødvendige marketing permissions af dem. Du skal gøre alt, hvad du kan for at gøre det attraktivt for dine kunder at være med i medlemsklubber, skrive sig op til nyhedsbreve, logge ind og så videre,” siger Mathias Hillerup.

Carsten Rose Lundberg supplerer.

”I E-handelsanalysen svarer 7 ud af 10 forbrugere, at deres seneste køb var i en netbutik, de havde handlet i tidligere, så kunderne er loyale, og det skal netbutikkerne virkelig forsøge at få det bedste ud af.”

Der er intet alternativ til Facebook

Anvendelsen af Google Ads overgås kun af Facebook, som 9 ud af 10 netbutikker bruger. Det kan måske virke overraskende, da Mark Zuckerbergs sociale medie de sidste år har været præget af skandaler og trusler om boykots. Mathias Hillerup er dog ikke overrasket.

”Faktum er bare, at forbrugerne stadig er der og stadig bruger det aktivt, så det er helt nødvendigt for langt de fleste netbutikker at kigge mod Meta (Facebook og Instagram) for vækst. Og selvom Apples iOS 14,5 opdatering er gået udover Facebooks evne til at skabe et højt afkast, så er der stadig ikke et alternativ, der kan give samme antal brugere og samme afkast.”

Jeg er helt overbevist om, at TikTok skal tages meget seriøst, og mediet vil helt sikkert også vokse de kommende år.

- Mathias Hillerup, s360

TikTok buldrer frem

Mens Facebook er det gamle, store dyr på marketingsavannen, er TikTok det nye fremadstormende; 15 procent af virksomhederne bruger mediet i dag, men 56 procent forventer at bruge flere ressourcer på det i 2022. Spørgsmålet er, om TikTok er endnu en SoMe-dille, der går over?

Mathias Hillerup er ikke i tvivl:

”Jeg er helt overbevist om, at det skal tages meget seriøst, og mediet vil helt sikkert også vokse de kommende år. Samtidig viser tallene, at brugerne faktisk allerede nu er ældre, end mange tror, og derfor er de også mere købestærke. Derfor tror jeg, at antallet af virksomheder på TikTok vil vokse kraftigt over de næste år.

Omvendt forstår jeg bestemt også godt at virksomhederne har deres forbehold. Mediet er ungt og er slet ikke det samme sted som eksempelvis Meta hvad angår brand safety (tiltag der skal sikrer at en annonce ikke vises sammen med kontroversielt indhold). Dog er der hele tiden nye tiltag fra deres side hvad dette angår og mediet modnes hele tiden.”

En anden ting der holder annoncørerne tilbage er kravet til tilpasset indhold. Hvis indsatsen på TikTok skal give afkast, så skal virksomhederne tænke nyt og skrue op for kreativiteten, forklarer Mathias Hillerup.

”Det er et anderledes medie end Facebook, og derfor skal man ikke tro, at man bare kan gentage sin marketingsucces på TikTok. Man skal være mere kreativ og åben og dermed også sårbar. Det kræver mod, og det man som virksomhed være bevidst om og klar til.”

Bliv klogere på TikTok, når vi holder webinar med tre gode cases - det er gratis!

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil