Gemt

Lastbiltrailere skal alligevel ikke hjem hver 8. uge

27. september 2022

EU slår bak efter pres fra Bramsen. Dansk Erhverv er tilfreds med, at Europa-Kommissionen har ændret sin fortolkning af hjemkørselskravet i EU’s Vejpakke, som ikke længere omfatter trailere og sættevogne

 

Det kom som en stor overraskelse for transportbranchen, da Kommissionen før sommerferien kom med et udkast til Q&A, hvor trailere og sættevogne var omfattet af reglen om, at køretøjet skal returnere til hjemlandet hver 8. uge.

Kommissionens oprindelige melding fik Dansk Erhverv, Danske Speditører, DTL og ITD  til at henvende sig til transportminister Trine Bramsen .

”Transportministeren kastede sig efterfølgende ind i kampen på transportvirksomhedernes side, da hun meddelte Kommissionen, at Danmark ikke kom til at følge Kommissionen oprindelige linje – og det er jeg sikker på, har gjort en forskel,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.

Ændret melding fra Europa-Kommissionen glæder Dansk Erhverv
Kommissionen er nu kommet med deres endelige fortolkning af hjemkørselskravet i EU’s Vejpakke. Her er kravet om hjemkørsel af trailere og sættevogne udgået, så kravet alene omfatter motorkøretøjet.  

”Jeg er glad for, at Kommissionen har indset fornuften i, at trailere og sættevogne ikke skal køres på kryds og tværs af Europa hver 8. uge uden noget formål. Det gavner hverken klimaet, de sociale forhold i branchen eller manglen på kapacitet, og Kommissionen har heldigvis lyttet til vores gode argumenter,” siger Jesper Kronborg.

Du kan læse Europa-Kommissionens endelige tekst om hjemkørselskravet her. 

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil