Gemt

TikTok vs. Pinterest – Hvilken identitet matcher dit brand?

09. februar 2023

To platforme med langt over 400 millioner brugere på verdensplan, men med hver deres identitet og mindset – er den ene bedre for dit brand end den anden?

Den ene platform er ikke mere perfekt end den anden, og derfor er flere også brugere af begge platforme, men tempoet er forskelligt, og brugernes mindset ligeså, når de gør entré på sociale medier.

Den moderne racer eller den indre ro

TikTok er blevet kendt som de sociale mediers Max Verstappen, formel 1-kører for Red Bull Racing, der på den online kørebane har fuld fart på underholdningen og har overhalet konkurrenterne indenom. Videoerne må ikke vare længere end 15 sekunder. Brugernes opmærksomhed skal fanges indenfor de første 2 sekunder. Nye, ugentlige trends skal tilvejebringes. Cliffhangere bør indsættes. Wauw-effekt skal gives. Et godt grin forventes. Er du også forpustet?

Hils på Pinterest, imens du lytter til Peer Gynt, Suite No. 1, Morning Mood. Mød brugerne i deres tidlige inspirations-fase, der hvor kreativiteten blomstrer, hvor drømme om sommerferie planlægges i vinterens mørke, hvor børnenes perfekte skolestart forberedes i forårets spiren, hvor efterårskollektionen studeres under sommerens lune himmelstrøg, og de perfekte julegaver gennemtænkes ved årets første løvfald.

Den ene platform er ikke mere perfekt end den anden og derfor er flere også brugere af begge platforme. Men tempoet er forskelligt og brugernes mindset ligeså, når de gør entré. Så hvem er det bedste match for dit brand? Max Verstappen eller Peer Gynt?

Alder er ikke alt

DR er udkommet med deres rapport for medieudviklingen i 2022, hvor den ældre generation nu specielt har gjort sig bemærket på de sociale medier:

”2022 blev det første år hvor danskerne benyttede mere tid i selskab med nye digitale medier end de brugte på de gamle traditionelle medier […]. Det, som er slående ved årets tal, er, at vi nu ser, at også de ældre er ved at skifte vaner. […] Forandring og digital udvikling er ikke forbeholdt de unge. De ældre kan skam også være med. Det ser vi konsekvenserne af i disse år.”

(kilde: DR: STATUS: De nye medier overhaler de gamle)

Data viser os, hvilke brugere, der er på de forskellige platforme – hvilke der har en overvejende repræsentation af de unge, og hvilke bliver oftere besøgte af den ældre befolkning. TikTok har hovedsageligt fanget de unges interesse, mens brugerne hos Pinterest repræsenterer en højere alder. Men har du tænkt på, at det ikke kun er alder, men også identiteten og mindsettet, der er forskelligt?

imagehj4q9.png

(kilde: DR: STATUS: De nye medier overhaler de gamle)

 

Find melodien til Pinterests kreative verden
Royal Copenhagen fortæller om deres tilstedeværelse på Pinterest på webinaret den 2. marts, tilmeld dig her.

Dyk ned i TikToks kvikke og pulserende verden

Er TikTok nyt og stadig til tider en smule uklart?
Så kan du med fordel se vores webinar: Bliv klogere på TikTok, hvor PL&Partners tager os med helt fra start og gennem TikToks forunderlige verden.

Skal der et boost til inspirationen på TikTok?
Gense webinaret: 3 TikTok cases - Lær fra dem, der har prøvet det, hvor bObles, Mastas og Trendhim fortæller om deres kreativitet og tilgang til TikTok.

Oplev en af Danmarks Formel 1’ere på TikTok
Søstrene Grene giver dig et indblik i deres brug af TikTok. Oplev TikTok i en helt anden skala, gense webinaret: TikTok med Søstrene Grene

Læs mere om TikTok og Pinterest som salgsplatforme

TikTok – et uudnyttet kommercielt potentiale?

Pinterest – den effektive lillebror

Kontakt

Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent