Gemt

Fødevarevirksomheder skal linke til findsmiley.dk på hjemmesider og online kanaler

10. oktober 2023

Alle fødevarevirksomheder skal linke til deres kontrolrapporter fra findsmiley.dk på egne hjemmesider og andre digitale kanaler, hvis der foregår salg af fødevarer herfra. Virksomheder i risikogruppen ”ultralav” har tidligere været undtaget dette krav, men bliver nu også omfattet.

 

Fødevarevirksomheder i risikogruppen ”ultralav” har tidligere været undtaget kravet om at linke til findsmiley.dk fra deres online kanaler, dette er dog ændret fra d. 1. oktober 2023. Kun detailtransportører i risikogruppen ”ultralav” er stadig undtaget.

Online kanaler omfatter både egen hjemmeside samt andre digitale kanaler, hvorfra der foregår salg af fødevarer.

Kravet om at vise kontrolrapporter på egen hjemmeside

Alle fødevarevirksomheder (detail og engros), omfattet af fødevarelovgivningen, som markedsfører sig på egen hjemmeside, skal på et let synligt sted vise virksomhedens seneste fire kontrolrapporter eller linke til virksomhedens side på findsmiley.dk, hvor de seneste fire kontrolrapporter findes.

Et let synligt sted vil oftest være på forsiden. Hvis hjemmesiden har et gennemgående element som fx en ”footer” eller ”header”, kan kontrolrapporterne eller link til findsmiley.dk med fordel placeres her for at sikre, at kontrolrapporterne eller linket er synligt på alle undersider.

Kravet om at vise kontrolrapporter på andre digitale kanaler, hvor der foregår salg

Alle fødevarevirksomheder, der sælger fødevarer via fx sociale medier, bestillingsplatforme og lign., skal på disse digitale kanaler vise virksomhedens seneste fire kontrolrapporter eller linke til virksomhedens side på findsmiley.dk, hvor de seneste fire kontrolrapporter findes. Andre digitale kanaler omfatter også andre hjemmesider eller apps end virksomhedens egne, hvis der foregår et salg af fødevarer herfra. Med salg menes både salg, hvor forbrugeren eller køberen betaler for produktet på siden samt forpligtende bestillinger, hvor forbrugeren eller køberen er forpligtet til at betale for produktet uanset om købet annulleres.

Formålet med kravet er, at forbrugere, som køber fødevarer online, får mulighed for at lade kontrolresultaterne få indflydelse på, hvilken virksomhed de vil købe mad fra – på samme måde, som det allerede er muligt i fysiske butikker i dag.

Læs mere om kravet om at vise kontrolrapporter i Fødevarestyrelsens vejledning om offentliggørelse af kontrolresultater på fødevareområdet. Bemærk at vejledningen endnu ikke er opdateret med de nævnte ændringer for virksomheder i kategorien “ultralav”, som er trådt i kraft d. 1. oktober 2023.

Kontakt

Fødevarer

Saoirse McKeever Andersen

Fagchef for fødevarer
Fødevarer

Krestine Greve

Chefkonsulent