Gemt

Dansk Erhverv har opdateret rådene til din arbejdsmiljøorganisation. Se guiden her

Dansk Erhverv | Personale | 21. Juni

Bekendtgørelsen om systematisk arbejdsmiljøarbejde har erstattet bekendtgørelsen om samarbejde om sikkerhed og sundhed. I den forbindelse kom der også nye regler til for virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.

Ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde
I forbindelse med at der er kommet en ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde, har Dansk Erhverv revideret pjecen ’Gode råd om arbejdsmiljøorganisationen’. Du kan finde pjecen her.

Dokumentationskrav for at nærhedsprincippet er iagttaget
Dansk Erhverv har tidligere sendt en nyhed ud om, at der pr. 1. februar 2024 kom en ny bekendtgørelse og de nye regler heri.

Et af de nye krav, som er introduceret, er, at arbejdsgiveren skal have skriftlig dokumentation på, at nærhedsprincippet er iagttaget ved fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse. Det kan for eksempel ske ved, at arbejdsgiveren eller arbejdsmiljøorganisationen udfærdiger et dokument, hvori arbejdsgiveren erklærer, at man har iagttaget nærhedsprincippet.

Dansk Erhverv har udarbejdet et eksempel på sådan en erklæring. Den kan du finde nederst på siden.

Hvad er nærhedsprincippet?
Nærhedsprincippet er med til at fastsætte arbejdsmiljøorganisationens størrelse. Det gør, at arbejdsgiveren har fleksibilitet til at organisere arbejdsmiljøarbejdet, så det passer til arbejdsgiveren behov.

Arbejdsgiveren skal derfor, i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne, fastsætte størrelsen af arbejdsmiljøorganisationen ud fra det nedenstående parametre, som udgør nærhedsprincippet:

  • Arbejdsmiljøorganisationen skal dækker virksomhedens behov og struktur – herunder geografiske forhold. (Hvis virksomheden har flere geografiske enheder, medfører det ikke i sig selv, at man skal have en arbejdsmiljøorganisation på alle enhederne. Dog skal arbejdsgiveren forholde sig til, hvordan alle ansatte kan komme i kontakt med deres arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsleder, når arbejdsmiljøorganisationens størrelse fastsættes.)

  • At alle ansatte kan komme i kontakt med deres arbejdsmiljørepræsentant og kan drøfte arbejdsmiljøforhold med medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen inden for de ansattes arbejdstid. Er repræsentanten eller de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen ikke til stede, skal der være mulighed for, at den ansatte – fysisk eller digitalt – kan komme i kontakt med og kommunikere med medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen.    
                    
  • At arbejdsmiljøorganisationen kan løse sine opgaver på tilfredsstillende måde.

  • At antallet af arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen er fastsat, så der er viden om virksomhedens produktion og ydelser.

Er der uenighed om, hvor stor arbejdsmiljøorganisationen skal være, er det arbejdsgiveren, som træffer beslutningen.

Fik du læst?

Kontakt

Arbejdsmiljø

Charlotte Friis

Chefkonsulent