Gemt

På Clarion Hotels kan arrangørerne se, hvilken klimapåvirkning deres event har: ”Det er efterhånden en forventning hos kunderne"

14. maj 2024

Det kan virke uoverskueligt og lidt skræmmende at gå i gang med ESG-arbejdet. Men det vigtigste er, at man gør noget, og kunderne tager godt imod de grønne initiativer. Sådan lyder det fra Thomas Skov, som er konstitueret hoteldirektør for Clarion Hotel & Congress Copenhagen Airport og Comfort Hotel Copenhagen Airport. Her deler han sine bedste råd.

Hvilke indsatser inden for CSR og bæredygtighed er de vigtigste for jer og jeres kunder?
Vi arbejder med mange områder inden for ESG, CSR og bæredygtighed, men lige nu har vi særligt fokus på bæredygtighed i forhold til konferencer. Her ved vi, at forplejningen spiller en stor rolle, og derfor ligger meget af vores fokus netop der. 

Samtidig ved vi også, at gennemsigtighed er vigtigt – både for os og vores kunder. Derfor har Strawberry hotelkæden (der har i alt fem hoteller i København - inklusiv Comfort Hotel Copenhagen Airport og Clarion Hotel & Congress Copenhagen Airport) netop lanceret vores egen Environmental Impact Report, som nu rulles ud på alle hoteller inden for Clarion Hotel-kæden i Norden.

Det betyder, at vi nu kan tilbyde eventarrangører og mødebookere et indblik i, hvilken klimapåvirkning afholdelsen af deres specifikke event hos os har. Vi måler CO2, vandforbrug og energiforbrug, og vi viser også gerne, hvilke knapper man kan skrue på, for at mindske påvirkningen i fremtiden. Skal der for eksempel være en vegetarisk frokost eller måske bare kylling i stedet for oksefilet? Vi træffer ikke beslutningerne for vores gæster, men vi sørger for at give dem muligheder og forsøger gerne at nudge dem i en mere bæredygtig retning uden den løftede pegefinger.

Hvilke fordele og gevinster oplever I?
Nu er vores Environmental Impact Report ret ny, men de første kunder har allerede taget godt og nysgerrigt imod den. Jeg er slet ikke i tvivl om, at flere ønsker – eller endda forventer – at virksomheder kan levere den slags indsigter i fremtiden. Og netop derfor er det vigtigt for os at være med helt fremme i bussen. 

Hvilket godt råd vil du give andre om CSR og bæredygtig forretningsudvikling?
Det kan godt virke uoverskueligt at gå i gang. Og det er let at blive bekymret eller bange for at gå i gang på grund af frygt for greenwashing. Men det vigtigste er, at man faktisk gør noget, og at man er gennemsigtig omkring, hvor man er. Det er helt okay, ja faktisk vigtigt, at fortælle om de skridt man har taget, også selvom man ikke er nået i mål.

Hos os er de skridt alt fra at have opnået det økologiske spisemærke i bronze til at samle skrald i lokalområdet med gæster og naboer og holde julefrokost for udsatte familier i vores lokalområde. Og senest selvfølgelig vores Environmental Impact Report som giver både os og vores kunder indsigt. Ingen af delene redder verden, men de har alligevel stor værdi, og det er skridt i den rigtige retning. Se hvilke skridt din virksomhed kan tage, find inspiration hos "kon-kollegerne" og kast jer ud i det.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Kirstine Tolstrup Nielsen

Chefkonsulent