; ;
Gemt

Apple mindsker virksomhedernes adgang til data

04. februar 2021

Den amerikanske virksomhed barsler med en opdatering af privatlivsindstillingerne, der betyder, at forbrugerne skal sige ja eller nej tak tiat apps deler data med andre, før de kan bruge dem. Det vil formentlig betyde, at flere forbrugere vil sige nej – præcis som vi kender det fra de nye cookieregler. 

Mange virksomheder risikerer at miste adgang til en masse data, når Apple med iOS 14.5, for alvor ruller deres nye privacy-politik ud. Det er en udvikling af iOS 14 opdateringen, der indeholdt en markant ændring, der gav brugerne mulighed for at sehvilke data, som virksomheden bag appenvil indsamlenår de downloader appen 

Det nye i iOS 14.5 er, at brugerne også aktivt skal sige ja eller nej tak til, at virksomhederne må dele data med andre, første gang de åbner en app - på samme måde som vi kender det fra hjemmesider i dag, hvor man typisk bruger et cookiebanner til at indsamle samtykke fra brugerne. 

Det er værd at bemærke, at brugerne af app’en kun bliver spurgt én gang. Hvis de fortryder deres ja eller nej, er det mere besværligt at ændre, fordi man skal ind i indstillinger på enheden.   

 
Endnu en datakilde bremses 
Ændringerne vil sikkert give mange virksomheder flash-back til foråret 2020, hvor Datatilsynet udgav en ny vejledning om, hvordan man skal indsamle samtykke til cookies og behandling af personoplysninger om besøgende på hjemmesider. 

Da de nye regler blev indført, frygtede de danske virksomheder, at mange forbrugerne ville sige nej tak til cookies og dermed fjerne en stor og vigtig indsigt. Det var en reel bekymring - Dansk Erhverv vurderer, at omkring en tredjedel af forbrugerne i dag siger nej tak til cookies.  

Jeg forventer, at det samme vil ske, når Apple ruller ændringen fuldt ud, og derfor kan mange virksomheder godt forberede sig på, at de mister endnu en datakilde – eller i hvert fald en stor del data fra kilden. Især fordi forbrugerne stort set kun kan sige ja eller nej,” siger Carsten Rose Lundberg, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

Han forstår godt, hvis opdateringen giver panderynker hos de marketingansvarlige. 

”Ja, det gør jeg. Det er vigtig indsigt, som potentielt forsvinder, og det gør ikke livet nemmere for netbutikkerne, så jeg forstår godt, hvis man bekymrer sig.” 

Apples opdatering kan dog også ses med lidt mere positive briller, forklarer han.  

”Ændringerne kommer til at gælde for alle, hvorimod cookiereglerne er blevet håndhævet forskelligt fra land til land. Det betyder, at danske virksomheder pligtskyldigt følger nogle regler, som mange udenlandske virksomheder ikke ser ud til at følge.”  

Det er en kamp vi har kæmpet længe på vegne af de danske e-handlere. 

Det er vigtigt at understrege, at et samtykke hos Apple ikke er det samme som et GDPR-samtykke, da det kun gælder i Apples univers. Derfor skal du som virksomhed stadig, helt som i dag, have GDPR samtykke – hvis ikke, risikerer du en bøde. Det viser en ny rekordbøde, som det norske datatilsyn har stanget ud til datingappen Grindr. 

Hvad kan du gøre? 
Den fulde opdatering skulle have været med i iOS 14, men det skete ikke. Intet er sikkert endnu, men Apple har sagt, at det forventeligt vil ske med iOS 14.5, der er lige på trapperne. Derfor skal virksomhederne allerede nu kigge på, hvilken betydning det får for dem, og hvad de kan gøre. 

Der er faktisk ret meget, du som virksomhed både kan og bør gøre. Du skal eksempelvis have Facebook til at verificere dit ejerskab af domænet og andre ting, som kan kræve en del ressourcer, så hvis du ikke allerede har fået det gjort, er det nu der skal afsættes ressourcer til det.” 

Du kan læse meget mere om ændringerne og løsningerne i denne artikel.   

Du kan også læse mere om, hvad det vil betyde hos Facebook – og få hjælp til at forberede dig. 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil