; ;
Gemt

Autonome Aalborg

Vi venter spændt på den første selvkørende bil i Aalborg. Læs chefkonsulent Christoffer Greenforts betragtninger om forsøgsordninger med selvkørende biler.

Nyhed

Af Christoffer Greenfort, chefkonsulent, Dansk Erhverv

Siden den nye lovgivning om forsøgsordninger med selvkørende køretøjer trådte i kraft sidste sommer, har vi ventet spændt på at møde en selvkørende bil i hverdagen. Den er klar nu, og pionererne blev Autonomous Mobility fra Lyngby og Aalborg Kommune, der trykker på knappen inden sommerferien 2018 – der skal lyde et stort tillykke fra Dansk Erhverv.

Første kig
Første gang jeg så en af Autonomous Mobilities selvkørende shuttlebusser var på Folkemødet 2017, hvor den kørte rundt på et lille lukket område lige udenfor folkemødepladsen.

Den lille bus manøvrerede behændigt rundt i en afspærret skolegård, og man betragtede den fra en vis afstand, men der var ingen tvivl om, at aktørerne havde fat i noget her. Spørgsmålet var så, hvorvidt Danmark var klar til at lukke busserne ind i dagligdagen, eller om konceptet virkede for fremmed - og måske endda lidt skræmmende.

En sløv start
Flere måneder efter talte jeg med en person fra den offentlige forvaltning, der, til min store skuffelse, kunne fortælle mig, at de kun havde modtaget én enkelt ansøgning om opstart af en forsøgsordning. Det var på den anden side ikke så overraskende, da den opstillede assessorordning, der skal efterleves, før der bliver givet en tilladelse, er en tids- og administrationskrævende øvelse, der samtidigt stiller store krav til ansøgerens økonomi, hvilket øjensynligt havde holdt en del fra overhovedet at forsøge.

Det positive var, at den indleverede ansøgning kom fra Autonomous Mobility, som allerede havde vist, at de havde viden, visioner og økonomien til at gennemføre en forsøgsordning.

Shuttlerne ruller ud
For få dage siden blev det så officielt. Aalborg Kommune vil indsætte to autonome busser i Aalborg Øst, der skal betjene en strækning på 2,1 km langs hvad man håber vil blive områdets kommende hovedgade. Der vil være 10 stop, og hastigheden vil ikke overstige 25 km/t, hvorfor den ville kunne dele området med både cyklister og fodgængere. Der vil være en steward ombord, som både vil kunne svare på spørgsmål og overtage styringen, hvis det skulle blive nødvendigt.

En af årsagerne til, at ruten nu kommer op at køre er, at det viste sig ikke at være rentabelt at lave en konventionel busrute langs denne rute. En væsentligt lavere driftspris er i det hele taget en af de helt store styrker ved autonome køretøjer, og det er godt se, at det kan være med til at forøge efterspørgslen efter dem.

Et lærerigt projekt
Udover de åbenlyse fordele for de kommende brugere af busserne vil forsøget i sig selv også bidrage med essentiel læring om autonom teknologis samspil med borgerne og samfundet.

Centralt for debatten er, at man simpelthen ikke ved, om befolkningen er parat til at lade teknologien indgå i deres dagligdag.

Takket være projekter som dette, vil det nu være muligt at indsamle en stor mængde data, der skal blive pejlemærker for i hvilken retning, som vi skal gå herfra, så vi sikrer, at der er overensstemmelse imellem udviklingens tempo og folks paratvillighed til at omfavne den.

Kontakt

Kontakt

Transport

Christoffer Greenfort

Chefkonsulent