; ;
Gemt

Berlingske sætter fokus på snyd fra asiatiske netbutikker

Berlingske sætter i ny artikelserie fokus på, hvordan asiatiske virksomheder udnytter smuthuller i momsregler og regler om forbrugersikkerhed.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel - 19. december 2019

Den sidste uge har Berlingske i en række artikler sat særlig fokus på, hvordan den manglende kontrol med pakker fra e-handelsvirksomheder fra 3. verdenslande, gør det muligt for asiatiske virksomheder at omgå reglerne for momsbetaling, produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse.

Kontrollen med momssvindel sejler i EU: Sådan snyder kinesiske virksomheder

Dansk Erhverv glæder sig over at Berlingske i dækningen beskriver den konkurrenceforvridning de danske netbutikker oplever og håber, at artiklerne vil være med til at åbne beslutningstagernes øjne for, at der er tale om et stort problem, der skader både virksomheder, forbrugere og statskasse. Dansk Erhverv mener at danske virksomheder skal kunne tåle konkurrence, men den skal være fair. Og de mange huller og ulige vilkår skævvrider konkurrencen til skade for lovlige danske detailvirksomheder. 

 Kinas lukrative pakkefordele smadrer netbutikkerne: »Jeg ønsker, at vi alle spiller efter samme regler«

»Hvis det får lov at fortsætte, ender det med, at staten fortsat mister indtægter. Danske virksomheder udkonkurreres, og forbrugerne udsættes for usikre produkter,« udtaler markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen i artiklen.

Uacceptabelt hvis ophævelsen af momsbagatelgrænsen forsinkes
Artikelserien sætter også fokus på ophævelsen af momsbagatelgrænsen 1. januar 2021. I dag betyder momsbagatelgrænsen at pakker med en værdiangivelse på under 80 kr. sendt fra udenlandske netbutikker er fritaget for moms. Når momsbagatelgrænsen afskaffes, skal der betales moms fra første krone på udenlandske køb, men de IT-systemer, der skal håndhæve og kontrollere de nye momsregler, har vist sig at være så komplekse, at der er risiko for, at det danske skattevæsen ikke bliver klar i tide. Og alt tyder på at det samme gælder for de øvrige EU-lande.

Det vil betyde, at PostNord kommer til at stå med ansvaret for håndteringen af momsbetalingen for pakkerne, hvilket Postnord er ved at gøre sig klar til i samarbejde med sine kolleger i flere af de øvrige EU-lande.

PostNord tør ikke stole på nye momssystemer: »Hvis vi ikke gør noget, bliver det kaos«

 

For Dansk Erhverv er det helt afgørende, at fristen ikke udsættes. Hvis de officielle IT-systemer ikke bliver klar, må man støtte Postnord og de øvrige postselskabers indsats for at sikre, at netbutikkerne uden for EU kommer til at betale moms – ligesom de danske virksomheder, der betaler moms fra første krone.

»Vi kan ikke kan acceptere, at fristen udsættes. Man må finde nogle andre muligheder i stedet. Man kunne jo starte med at fjerne momsbagatelgrænsen, og man skulle have gjort det for flere år siden,« siger markedsdirektør i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.