; ;
Gemt

Butikker skal fungere som hittegodskontor

17. februar 2021

Folketinget har vedtaget en ændring i hittegodsloven, så butikker nu skal fungere som hittegodskontor og opbevare kundernes glemte sager i 30 dage. Ændringen er sket som led i gennemførelse af dele af aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.

Erhvervsdrivende skal i højere grad end tidligere overtage politiets opgave med hittegods
Reglerne i lov om hittegods siger, at hittegods, som findes i offentlige institutioner, forlystelsesparker, forretninger, offentlige transportmidler, lufthavne, på hoteller og lignende steder, afleveres til den pågældende institution, forretning m.v. Som noget nyt, skal indleveringstedet ikke bare tage imod hittegodset og sende det videre til politiet, som tidligere, men nu skal de også opbevare hittegodset i den pågældende institution, forretning m.v. i minimum 30 dage. Hvis ejeren af hittegodset ikke henvender sig inden 30 dage, har institutionen, forretningen m.v. ret til at bortsælge, bortgive, destruere eller selv tage hittegodset i brug. Værdifulde genstande såsom penge og særligt værdifulde smykker, skal som hidtil snarest muligt afleveres til politiet.

Institutioner, forretninger m.v., er med bestemmelsen forpligtet til at opbevare hittegods i mindst 30 dage, og kan blive erstatningsansvarlige, hvis genstanden bortkommer, som følge af at genstanden ikke har været opbevaret forsvarligt.

Dansk Erhverv bakker fuldt ud op om, at politiet skal anvende sine ressourcer bedst muligt og i videst muligt omfang til at forebygge og bekæmpe kriminalitet og andre lovovertrædelser. Håndtering af hittegods er i periferien af politiets primære formål. Dansk Erhverv har derfor forståelse for, at ressourcerne her alene anvendes til at håndtere hittegods af en vis ikke ubetydelig værdi.

Konsekvensen af dette bliver dog, at erhvervslivet skal overtage politiets opgave med at håndtere hittegods af mindre værdi. Med lovændringen skal erhvervsdrivende mfl. afsætte plads til opbevaring af hittegods, samt anvende ressourcer til at registrere og håndtere hittegods – alt sammen uden betaling.

Loven trådte i kraft den 1. februar 2021.

Se lovforslaget her.

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil