; ;
Gemt

Butiksassistent opsagt grundet ordblindhed

Det var i strid med forskelsbehandlingsloven, da en virksomhed i prøvetiden opsagde en butiksassistent med henvisning til hans læse- og stavevanskeligheder. Virksomheden havde ikke levet op til reglerne om tilpasning i forskelsbehandlingsloven.

Nyhed

Dansk Erhverv | Personale - 14. november 2019

Reglerne om handicap i forskelsbehandlingsloven
Det fremgår af forskelsbehandlingsloven, at arbejdsgivere ikke må forskelsbehandle på grund af en medarbejders handicap i forbindelse med opsigelse. Arbejdsgivere er desuden forpligtet til at iværksætte rimelige tilpasningsforanstaltninger, som kan fastholde den handicappede medarbejder i ansættelsen. Det kan fx være et konkret hjælpemiddel, fleksibel eller nedsat arbejdstid, ændrede arbejdsopgaver mv.

Tilpasningsforpligtelsen gælder imidlertid ikke, hvis den udgør en uforholdsmæssig stor byrde for arbejdsgiveren. Der tages i den forbindelse navnlig hensyn til de omkostninger, der vil være forbundet med tilpasningerne, virksomhedens størrelse og finansielle midler samt muligheden for at opnå offentligt tilskud.

Ordblindhed påvirkede arbejdet
Sagen drejede sig om en butiksassistent, der efter lidt over en måneds ansættelse blev opsagt i prøvetiden med direkte henvisning til hans læse- og stavevanskeligheder. Butiksassistenten havde under jobsamtalen oplyst, at han var ordblind, hvilket han også kunne dokumentere.

Ifølge virksomheden udgjorde butiksassistentens ordblindhed dog en større udfordring i butikken end forventet. Det var især problematisk, at han havde svært ved at søge efter en adspurgt vare i kassesystemet, hvilket var en stor del af butiksassistentens arbejdsopgaver.

Ligebehandlingsnævnets afgørelse
Ligebehandlingsnævnet lagde indledningsvist til grund, at butiksassistentens ordblindhed forhindrede ham i fuldt og effektivt at deltage i arbejdslivet på lige fod med andre arbejdstagere. Der var således tale om et handicap omfattet af forskelsbehandlingslovens regler.

Virksomheden oplyste under sagen, at de efter opsigelsen forsøgte at tale med butiksassistenten om, hvordan de kunne hjælpe ham videre. Virksomheden havde dog ikke på et tidligere tidspunkt undersøgt eller været i dialog med butiksassistenten om mulighederne for at iværksætte rimelige tilpasningsforanstaltninger.

Nævnet vurderede, at virksomheden ikke havde bevist, at det ville have været en uforholdsmæssig stor byrde at beholde butiksassistenten i stillingen. Virksomheden havde heller ikke bevist, at butiksassistenten uanset tilpasninger ikke var ’kompetent, egnet og disponibel’ til at varetage de væsentligste funktioner i stillingen.

Butiksassistenten fik derfor medhold i sagen og blev tilkendt en godtgørelse svarende til cirka 6 måneders løn. Der blev ved udmåling af godtgørelsen lagt vægt på den meget korte ansættelse på kun én måned.

Dansk Erhverv vurderer
Afgørelsen er i tråd med tidligere praksis på området og illustrerer vigtigheden af, at der iværksættes nødvendige og rimelige tilpasninger i forhold til handicappede medarbejdere inden en eventuel opsigelse. Afgørelsen viser også, at beskyttelsen af handicappede medarbejdere gælder, uanset at ansættelsen har været meget kortvarig, og opsigelsen sker i prøvetiden.

Dansk Erhverv anbefaler altid medlemsvirksomhederne at rette henvendelse, inden der træffes beslutning om opsigelse af potentielt handicappede medarbejdere.