; ;
Gemt

Bygge webshop er ikke en dans på roser

Jesper Nielsen byggede i 1988 en planteskole i Holstebro med sin far, Tage Nielsen. I 2014 startede onlinesalget af planter. Selvom millionunderskud blev til -overskud, så har det ikke været nemt at bygge webshop ifølge adm. direktør for Jespers Planteskole, Jesper Nielsen. Men det var det værd.

24. marts 2021

Det hele begyndte med, at en fodboldkammerat fortalte, at han havde købt tre bakker jordbærplanter til haven på nettet i stedet for at køre ud til Jespers Planteskole for at handle.

”Det irriterede mig godt nok meget, og da han normalt er en loyal kunde, og årsagen til netkøbet udelukkende handlede om, at det var nemmere, så var det måske på tide at få bygget den del af vores butik,” fortæller Jesper Nielsen, adm. direktør, Jespers Planteskole, der derfor tog kontakt til bureauet Moonwalk Agency for at udvikle webshoppen.

(Fra venstre mod højre: adm. direktør for Jespers Planteskole, Jesper Nielsen, tidligere adm. direktør og nuværende daglig gæst, Tage Nielsen, webshopansvarlig, Anders Nielsen, og medejer, Alex Nielsen.)

Selve webshoppen kostede omkring 200.000 kroner at etablere, men med lønkroner, udviklingsprojekter og markedsføringsomkostninger, mener Jesper Nielsen, at webshoppen har kostet omkring seks til otte millioner kroner at få etableret.

Planteskolen havde dog ikke alle pengene selv, da de store regninger i opstartsfasen skulle betales. Derfor kørte virksomheden med et underskud på cirka fem millioner kroner over de første fem år.

”Jeg var bange for, vi kunne gå konkurs på grund af det. Banken var jo begyndt at skulle have virksomhedspant og satte renten op. Men vi var kommet så langt og havde ofret så mange penge på det, at vi bare blev nødt til at fortsætte,” fortæller Jesper Nielsen.

I 2018 vendte det, og 2020 satte rekord.

Hvordan vil du fragte stauderne?

Planteverdenen kræver tilpasning. Fragtomkostninger kan eksempelvis være nærmest umulige at regne ud, når varen ikke kan pakkes i standardstørrelser. Tøj, elektronik og lignende varer passer ofte i en papkasse, der har en fast fragtpris. Men når kunden ønsker tre stauder, fire prydbuske og et træ på to meter, så er det svært at finde en kasse, der kan passe. Derfor leverer Jespers Planteskole selv.

”Det foregik uhyggeligt manuelt i begyndelsen,” fortæller Anders Nielsen, søn af Jesper Nielsen og ansvarlig for Jespers Planteskoles webshop.

”Jeg printede simpelthen et kort ud over eksempelvis Nordsjælland og satte kryds ved vores destinationer, og så lavede vi turen ud fra det,” fortæller Jesper Nielsen.

”I dag er det hele automatiseret, og et system laver de mest optimale ruter for vores chauffører. Sådan leverer vi stort set selv alle de varer, som handles online. Det er en afgørende faktor for, at vi er lykkes med vores webshop,” siger Anders Nielsen om fragtflåden, der til at begynde med kun bestod af en enkelt varebil, men fra 2021 står i alt 11 biler klar til at levere pakker.

Coronakonsekvenser

Det væltede bogstaveligt talt ind med ordrer, da corona ramte Danmark i foråret 2020.

”Når man vækster mellem 200 – 500 procent fra den ene dag til den næste, så kan det mærkes. Vi havde en utrolig stærk og fleksibel arbejdsstab. De unge mennesker på sabbatår blev jo sendt hjem fra deres verdensrejse, og så stod de klar til at plukke planter og pakke dem,” fortæller Jesper.

Planteskolens cirka 45 faste medarbejdere i 2019 blev til 100 i begyndelsen af 2021, og virksomheden endte med et overskud på godt 10 millioner i 2020 – fire og en halv gang mere end i 2019. Webstrategien på plantemarkedet er også et nybrud på EU-niveau.

”En hollandsk kollega sagde til mig, at vi nærmest er de første til at tjene penge på at sælge haveplanter online i Europa,” siger Jesper Nielsen.

Kan man drukne i succes?

Jesper Nielsen måtte indkalde til hurtigt krisemøde i foråret, for planteskolen var bagud med at ekspedere ordrer, og det var svært for medarbejderne i kundeservice at give kunderne svar om levering. Det har siden resulteret i yderligere investeringer i tracking systemer, så kunden kan følge varen fra bestilling gennem pakkeprocessen og fragten ud til adressen.

”I et desperat forsøg på at mindske kundestrømmen, så hævede vi fragtgebyret, men det hjalp ikke meget,” fortæller Jesper Nielsen.

Med udvidelsen af fragtbiler, større og bedre pakkefaciliteter og et effektivt tracking system, er Jespers Planteskoles webshop gearet til en ny sæson.

”Vi håber jo på, at der her i 2021 vil være lige så stor interesse for planter til haven. Som det ser ud nu – her i det tidlige forår – så fortsætter det,” fortæller Jesper Nielsen.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil