; ;
Gemt

Coronakrisen får rekordmange danskere til at handle på nettet

01. december 2020

Fra 2019 til 2020 er andelen af danskere, der handler på nettet, steget med 5 procentpoint. Det er den største stigning i syv år, viser tal fra Danmark Statistik, som peger på coronakrisen som årsag til rekorden. 

Skulle man være i tvivl, om danskerne har taget e-handlen til sig, kan man kaste et blik på rapporten It-anvendelse i befolkningen fra Danmarks Statistik. Den viser, at 4 mio. danskere har handlet på nettet, og at 85 % af danskerne mellem 16 og 89 år e-handler regelmæssigt. 

Siden 2011 er der kommet mere end 1,1 mio. flere danskere på ”e-handelsholdet.” Det er især de ældre mellem 75-89 år, der bidrager til stigningen – gruppen er tredoblet siden 2011.  

Og den udvikling har fået et stort boost under corona, hvor de ældre helt naturligt er søgt mod nettet for at minimere risikoen for at blive smittet, siger Niels Ralunde-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

Det er dog stadig forbrugerne i alderen 25-44 år, der handler mest online. 88 % af denne gruppe har handlet online inden for de seneste tre måneder. 

Stigningen i andelen af danskere, der handler på nettet, er vokset med 5 procentpoint fra 2019 til 2020, og det er den største stigning i syv år. Rekorden kan forklares med coronakrisen, vurderer Danmarks Statistik – det stemmer helt overens med tal fra Dansk Erhverv Digital Handel.  

”E-handlens udvikling under coronakrisen er eksploderet, og det gælder både for virksomheder og forbrugere. Butikkerne har trykket speederen i bund og mange projekter, der ellers lå et par år ude i fremtiden, er blevet lanceret, fordi kundernes efterspørgsel er vokset markant, forklarer Niels Ralund.   

Det er især handlen med dagligvarer, som springer i øjnene, når man ser på, hvad der bliver handlet mere af under coronakrisen. 

Dagligvarerne har fået et kæmpe boost, men vi ser faktisk fremgang i stort set alle brancher,” siger Niels Ralund, som forventer, at kunderne bliver hængende, når krisen er ovre. 

”Vi ved, at når først kunderne har handlet dagligvarer online, så bliver de ved. Det samme gælder andre varer, så jeg tror bestemt, at kunderne vil fortsætte med at handle online.” 

Kvinder køber tøj – mænd køber elektronik
Mænd og kvinder køber ikke det samme. Heller ikke online.  

Hos kvinderne er det især tøj, sko, sportstøj, tasker og smykker, der ryger i de digitale kurve. To tredjedele af kvinderne har købt disse varer online, mens det blot gælder for under halvdelen af mændene. De er til gengæld glade for computere, tablets og smartphones, som en tredjedel har købt inden for de seneste tre måneder. Det er der kun en sjettedel af kvinderne, som har købt disse varer 

Ifølge Danmarks Statistik foretrækker forbrugerne danske netbutikker. Knap 8 ud af 10 forbrugere handler i danske netbutikker, mens mere end en tredjedel af forbrugerne handler i europæiske netbutikker, og16 % har handlet i netbutikker uden for EU. 

”Udfordringen for dansk e-handel har i mange år været, at danskernes forbrug i udenlandske netbutikker er steget mere end forbruget i de danske. Der er små indikationer på, at det går den rigtige vej især under corona, men ca. en tredjedel af danskernes onlineforbrug lander stadig i udlandet,” siger Niels Ralund 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil