; ;
Gemt

Dansk Erhverv: Stærk plan for vækst i de kreative erhverv

Regeringen har netop fremlagt en ambitiøs vækstplan for de kreative erhverv i Danmark. Dansk Erhverv glæder sig over fokus på mere eksport, målrettet uddannelse og bedre håndhævelse af rettigheder.

Nyhed

Regeringen har med ”Vækstplan for de kreative erhverv - et kreativt Danmark i front” lanceret 28 initiativer, som skal øge væksten i de kreative erhverv. Kreative erhverv er virksomheder, der beskæftiger sig med PR, kommunikation, reklame, mode, design, musik, film, tv, spil, animation, litteratur, digitale læremidler, medier og arkitektur.

”Det er glædeligt, at regeringen sætter nye skibe i søen, som kan give de kreative erhverv et vækstboost i Danmark såvel som på eksportmarkederne. Vi har længe ønsket os, at der ville komme et fornyet fokus på det store potentiale, der er i de kreative erhverv, så det er meget positivt med tiltag, der kan øge eksporten”, siger Charlotte Enevoldsen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Nyt markedsføringskonsortium
Et af de nye tiltag er et konsortium, der er et offentligt-privat samarbejde, som Dansk Erhverv er en del af. Her skal der arbejdes med at udbrede kendskabet til det danske, kreative DNA og markedsføre Danmark som en kreativ nation.

”De kreative erhverv i Danmark kan noget særligt. De faglige kompetencer er i top og vores åbne, dialogbaserede arbejdskultur er et godt udgangspunkt for at skabe nye ideer og innovation med mennesket i centrum. Vi skal blive endnu bedre til at markedsføre Danmark som en kreativ nation, så vi kan sætte skub i eksporten”, siger Charlotte Enevoldsen.

Vigtigt med fokus på kompetencer og rettigheder
”Der er gode takter i at skabe en tættere kobling mellem uddannelserne og erhvervslivet, og mere vægt på at kombinere kreative og digitale kompetencer er noget af det, Dansk Erhverv har efterspurgt”, konstaterer Charlotte Enevoldsen med tilfredshed om vækstplanens nye iværksætter- og innovationsmiljø ”Laboratorium for Innovation og Kreativitet”.

Syv ud af de 28 initiativer handler om bedre vilkår for at håndhæve ophavsrettigheder. ”Mange virksomheder i de kreative erhverv har rettighedsbaserede forretningsmodeller, og derfor er det alfa og omega, at rettighederne bliver beskyttet. Jeg er glad for at se, at regeringen også vælger at sætte ind med initiativer på disse områder og er klar til en dialog om, hvordan vi kan udføre initiativerne i praksis.”