; ;
Gemt

Debat: Der er vækst at hente i kreative erhverv

De kreative erhverv er inde i en positiv udvikling, og siden 2013 har den samlede omsætning været stigende. Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at de kreative erhverv omsatte for 326,9 mia. kr. i 2016. Debatindlæg fra Charlotte Enevoldsen, Dansk Erhverv.

Nyhed

Af chefkonsulent Charlotte Enevoldsen, Dansk Erhverv. Bragt i Nordjyske 22. januar 2018.

Mange forbinder måske ikke musik, film, tv og bøger med store sorte tal på bundlinjen samt vækst og arbejdspladser. Men der er penge i de kreative erhverv og det er på tide, at vi satser på at udnytte potentialet. De kreative erhverv er inde i en positiv udvikling, og siden 2013 har den samlede omsætning været stigende. Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at de kreative erhverv omsatte for 326,9 mia. kr. i 2016, hvilket udgjorde 8,3 pct. af den samlede omsætning i alle brancher i Danmark. Det er mere end fx byggeriet. Regeringen barsler med et vækstteam på området og det er på høje tid, for der er potentiale.

Alle virksomheder skal jo helst være kreative, men når vi taler om de såkaldt kreative erhverv spænder det bredt fra virksomheder, der beskæftiger sig med PR, kommunikation og reklame til virksomheder inden for mode, design, musik, film, spil, litteratur og medier, og de beskæftiger i alt ca. 140.000 i Danmark. Kreative erhverv skaber eksport, innovation, vækst og fornyelse i Danmark, og de sætter Danmark på verdenskortet og tiltrækker udenlandske forbrugere, investorer og virksomheder.

Det tyder på at vi med en målrettet indsats kan få endnu mere vækst i området. Derfor har Dansk Erhverv lanceret 23 forslag, som skal styrke området. Vi synes fx at vi skal have en ambitiøs målrettet eksportindsats for kreative produkter. Allerede i 2016 nåede eksporten i de kreative erhverv op på samlet set 114,7 mia. kr., hvilket svarer til 8,4 pct. af dansk eksport. En ny eksportindsats kan forankres i de danske innovationscentre i udlandet og bl.a. bestå i at identificere markeder med særligt potentiale for eksport af kreative produkter fra Danmark og målrette den branchespecifikke eksportrådgivning mod kontakt til relevante aftagere på eksportmarkederne.

Vi har også 22 andre forslag til hvordan vi kan skabe bedre rammer, som ligger på vores hjemmeside og vi håber meget, at 2018 kan stå i kreativitetens tegn - for der er virkeligt noget at komme efter for hele Danmark, hvis vi satser på de kreative erhverv.