; ;
Gemt

Flere kræfter bag innovationen i offentlige udbud

15. maj 2020

Af Morten Jung, markedschef

Flere kræfter bag innovationen i offentlige udbud er blandt de initiativer, som Dansk Erhverv byder ind med i evalueringen af udbudsloven. 

Offentlige indkøb er en stærk samfundsmuskel, der årligt beløber sig til 380 mia. kr. eller hele 17% af vores BNP. Den økonomi skal bruges til at fremme udviklingen og innovationen til gavn for os alle. Derfor skal det offentlige proaktivt stimulere innovationen ved at stille krav, når de udbyder opgaver. Innovation skal være et konkurrenceparameter, når der skal findes leverandør til løsningen af en offentlig udbudt opgave, og med fokus på nytænkning kan den offentlige sektor være med at styrke innovationen til glæde både for det offentlige selv og den danske eksport.

Netop nu er udbudsloven under evaluering, og regeringen skal sammen med Folketinget i den kommende tid fastlægge nye, optimerede rammer for offentlige indkøb. Dansk Erhverv ser et klart behov for initiativer, der kan føre til at et øget fokus på at fremme innovationen.

Det skal være reglen – fremfor undtagelsen – at der i offentlige indkøb søges innovative løsninger. Derfor foreslår Dansk Erhverv at ”innovér-eller forklar”-princip, bliver en del af evalueringen af udbudsloven. Princippet skal sikre, at de offentlige ordregivere husker at overveje om, der i forhold til konkrete indkøb er potentiale eller behov for at fremme innovative løsninger. Princippet er simpelt og kræver i alt sin enkelthed, at indkøberen skal beskrive, hvilke tiltag der er gjort for at sikre innovative løsninger – og alternativt hvorfor man ikke har prioritet innovation i indkøbsprocessen.

Det kan være vanskeligt for det offentlige at bedømme, om der i konkrete tilfælde er mulighed for at skabe innovation. Alligevel bør indkøberne som tommelfingerregel altid give de bedst mulige rammer for, at de private leverandører kan byde ind med innovative løsninger. Samtidig bør indkøberne i størst muligt omfang gå i dialog med markedet for at sikre sig overordnet viden om, hvordan markedet har flyttet sig – f.eks. siden et lignende indkøb sidst blev foretaget. Et godt eksempel på dette er Frederiksberg Kommunes anskaffelse af nye regnvejrsløsninger, der skal forhindre oversvømmelser. Her involverede kommunen på et tidligt tidspunkt mere end 40 forskellige fagfolk og virksomheder i en omfattende markedsdialog, hvilket i sidste ende gjorde det muligt at udvikle nye løsninger, som ikke var skabt, da kommunen påbegyndte udbudsprocessen i 2017.

På et mere strategisk niveau er det desuden vigtigt, at lokalpolitikerne definerer særlige indsatsområder, hvor de ser et behov for at fremme innovationen. Med en klar prioritering i ryggen vil indkøberne have mulighed for at prioritere innovative tiltag særligt på disse områder og drage nytte af erfaringer herfra på længere sigt. Desuden ser Dansk Erhverv også gerne, at der fra regeringens side gives anbefalinger til mulige indsatsområder.

Den offentlige indkøbsmuskel er rigtig stor og sammenholdt med, at 2/3 af alle udgifter til forskning og udvikling i Danmark afholdes i det private, så giver det god mening at kombinere de to styrker i et positivt offentligt-privat samarbejde. Derfor bør ”innovér-eller forklar”-princippet være en naturlig del af den evaluerede udbudslov.

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Morten Jung

Markedschef
Medarbejderprofil