; ;
Gemt

Forbrugere skal læse købsvilkår på nettet

Vestre Landsret har slået fast, at forbrugere skal læse de vilkår, de siger ja til, når de køber en vare eller ydelse.

Nyhed

En nyere dom fra Vestre Landsret fastslår, at forbrugere skal læse de vilkår, som de accepterer. Det burde i og for sig være en selvfølge, men al erfaring viser, at forbrugeren ikke læser vilkår, så snart de har en vis længde.

Sagen kort
Sagen handlede om en dansk kunde, der gennem Booking.com havde bestilt et hotelophold i Sverige. Efter ankomst til hotellet viste det sig, at værelset ikke kunne benyttes mellem kl. 10 og 17, hvorfor kunden reklamerede til Booking.com, der kontaktede hotellet.

Da hotellet ikke ville acceptere en afbestilling, tilbød Booking.com 100 euro i kompensation til kunden, der afslog og klagede til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme. Her skulle sagen dog ikke ende, hvorfor sagen efterfølgende blev behandlet i både Retten i Aalborg og Vestre Landsret.

Sagens forløb
I ankenævnet lagde Booking.com vægt på, at det tydeligt fremgik af Booking.com’s vilkår og betingelser, at Booking.com udelukkende optrådte som mellemled mellem kunde og overnatningssted, og at kunden med reservationen indgik et direkte kontraktmæssigt forhold med overnatningsstedet.

Ankenævnet var imidlertid uenig, hvorfor kunden blev tilkendt et afslag på 15 % af prisen for hotelopholdet. Derefter anlagde Booking.com sag mod kunden for at få kunden til at anerkende, at Booking.com som formidler ikke kunne være aftalepart og dermed heller ikke ansvarlig for opfyldelse af aftalen vedrørende hotelopholdet.

Da Retten i Aalborg frifandt kunden, ankede Booking.com dommen til landsretten, hvor Booking.com blev frifundet og kunden dømt til at anerkende, at Booking.com, i kraft af sine vilkår og betingelser, som kunden havde accepteret men ikke læst (!), ikke var aftalepart og dermed ikke ansvarlig for aftalens opfyldelse. Kunden blev ligeledes dømt til at betale sagens omkostninger for begge retter.

Vestre Landsret slog i sin afgørelse fast, at Booking.com ikke var aftalepart, men alene formidler af reservationen og derfor ikke ansvarlig over for misligholdelse af aftalen.

Forbrugere kan ikke bruge undskyldningen: ”Jeg havde ikke læst vilkårene”
Det var Landsrettens opfattelse, at kunden burde have forstået, at aftalen blev indgået direkte med overnatningsstedet, idet betalingen for opholdet skete direkte til hotellet. Endvidere burde kunden have læst betingelserne for aftalen, som han i øvrigt havde accepteret. Det faktum, at Booking.com forsøgte at løse problemet og tilbød kompensation, medførte ikke, at Booking.com kunne anses for andet end formidler.

Læs Booking.com’s vilkår og betingelser, der fastslog rollen som et bindeled, nederst på siden.

Dansk Erhverv vurderer
Det er glædeligt, at Vestre Landsret i denne sag skærer igennem og statuerer, at ikke kun erhvervsdrivende, men også forbrugere, skal være opmærksomme på, hvad de skriver under på. At dette foregår på nettet, hvor kunder har tendens til ikke at læse de vilkår de skriver under på/hakker af, medfører ikke, at der gælder andre regler. Ikke at have læst vilkårene er ikke en undskyldning, der kan bruges til noget. Så derfor: Læs aftalevilkårene inden der skrives under.

Booking.com’s vilkår og betingelser, der fastslog rollen som et bindeled

”1. Omfanget af vores tjeneste
Ved at foretage en reservation gennem Booking.com indgår du et direkte (juridisk bindende) kontraktmæssigt forhold med det overnatningssted du reserverer hos. Fra det øjeblik du har foretaget din reservation, optræder vi udelukkende som et mellemled mellem dig og overnatningsstedet og videregiver oplysninger om din reservation til det pågældende overnatningssted og sender dig desuden en e-mail-bekræftelse på overnatningsstedets vegne.”

Kontakt

Kontakt

Handel

Sven Petersen

Erhvervsjuridisk fagchef
Medarbejderprofil