; ;
Gemt

Godt at førerløse S-tog sendes i udbud

Udbud af førerløse S-tog med DSB som trafikudbyder er en rigtig god idé mener Dansk Erhverv. Der kræves dog minutiøs forberedelse og systemet skal virke fra dag 1.

Nyhed

Dansk Erhverv | TRANSPORT & LOGISTIK, 13. december 2017

 De københavnske S-tog er en vital del af hovedstadens infrastruktur. Det foreslås nu at gøre S-togene førerløse i fremtiden samt at sætte DSB til at udbyde både kørsel og infrastruktur. Førerløse tog kendes allerede fra den velfungerende københavnske Metro og udbud af kørsel har fungeret i årevis på busområdet.

”Vi synes, at det er en rigtig god idé at sende S-togene i udbud. Det er en model, som vi gerne ser udbredt til hele landet. Altså DSB står som udbyder, og private så byder ind på driften. Når det offentlige og private arbejder sammen, så sker der gode ting. Konkurrence er sundt i den forstand, at man ser på tingene på en anden og nye måde og får overvejet, om man ikke kan gøre tingene smartere og bedre. Det er selvfølgelig noget, som i sidste ender kommer kunderne til gode, og det kan vi kun bifalde”, siger fagchef Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv understreger, at S-togssystemet er en vital del af dagligdagen for rigtig mange danskere. Hver dag er der 350.000 rejser med S-tog så det er afgørende at systemet er pålideligt og velfungerende. Det kræver derfor grundige forberedelser at sætte projektet i søen. Til gengæld er der både driftsmæssige og økonomiske gevinster ved planen. ”Det er vigtigt at den kollektive trafik udvikles og følger med tiden. Samtidig er det vigtigt at fastholde de ekspertiser, der er på området. Det er derfor det er godt at DSB sættes ind som udbyder af trafikken. Dermed får vi fortsat adgang til den ekspertise, der sidder i DSB.

 Forslaget stilles af Regeringen, DF og de Radikale. Dansk Erhverv håber at andre politiske partier også tilslutter sig tanken således at der kan skabes et bredt politisk flertal bag planerne.”

 

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil