; ;
Gemt

Godt med foreløbig afklaring for arrangørerne, men det løser ikke alle problemer

15. marts 2021

Det blev i dag aftalt, at den såkaldt arrangørordning videreføres frem til den 30. september 2021. Ordningen omfatter arrangører af arrangementer med over 350 deltagere, der bliver aflyst, udskudt eller afholdes med ingen eller væsentlig færre deltagere som følge af pandemien. Der indføres samtidig en trappemodel, der kan give afklaring for aftaler med eksterne leverandører, ligesom ordningen vil kunne dække faste omkostninger og lønomkostninger. Selv om aftalen er positiv, giver det ikke den entydige sikkerhed for arrangørerne, så de kan planlægge videre vurderer Dansk Erhverv.

”Det er overordnet positivt, at der med ordningen nu kommer en vis afklaring for arrangørerne, herunder landets mange festivaler. Det er også godt, at der kommer en klar model, så der er noget konkret for både arrangører og leverandører at forholde sig til i det videre forløb,” siger Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, og understreger, at selv om nedlukningen måske stadig føles ens her et år efter, så er udgangspunktet for at indgå aftaler helt anderledes.

Fortsatte uklarheder der skal løses
Ordningen dækker arrangementer, der enten er tilbagevendende eller arrangementer, som var planlagt inden den 6. marts 2020, hvor pandemien blev relevant i Danmark. For nogle arrangører vil aftalen dog ikke være lig med entydig sikkerhed i forhold til den videre planlægning. Eksempelvis er nogle større festivaler organiseret omkring flere selskaber, og med aftalen er det ikke klart i hvilket omfang, at de kan risikere at blive økonomisk straffet af ordningen, hvis de handler med sig selv indenfor selskaberne. Det fremgår også af aftalen, at der skal være et forsamlingsforbud på det tidspunkt, hvor arrangementet gennemføres – og det kan måske blive et problem, vurderer Dansk Erhverv.

”Der skal selvfølgelig være rimelighed mellem forbud og kompensationsmulighed, men det kan blive problematisk for arrangører, hvis forsamlingsforbuddet ophæves eller ændres midt i en festivalperiode. For hvad gælder så? Det kan stille arrangører i en meget svær position, fordi store arrangementer ikke kan stables på benene fra den ene uge til den anden,” siger Lars Ramme Nielsen, og tilføjer, ”at alle problemer desværre ikke er løst med aftalen i dag, og der vil være behov for en videre præcisering. Det bør selvfølgelig ske i størst muligt samspil med branchens aktører.”

Fokus på nye værktøjer
Selv om aftalen kan være et godt første skridt, så er kompensation ved aflysning fortsat en nødløsning. Allerhelst ser Dansk Erhverv at koncerter, festivaler, sports- og idrætsbegivenheder samt andre store events igen kan gennemføres ved at tage både nye og gamle værktøjer i brug.

”Det er vigtigt med en aftale, der sikrer arrangørerne og deres leverandører. Men det er mindst lige så vigtigt, at vi hurtigst muligt kommer på plads med værktøjer, så der rent faktisk igen kan gennemføres store arrangementer - i stedet for at vi kompenserer dem. Konkret efterlyser Dansk Erhverv en genindførsel af superligaordningen, et digitalt coronapas og S.A.F.E.-projektet. Skal vi opleve Euro2021 må vi prioritere udviklingen af de nødvendige værktøjer, hvis vi skal kunne nå at gennemføre arrangementet i indeværende år, ” siger Lars Ramme Nielsen.

Uddrag af aftale om videreførelse af arrangørordningen og nødpulje til store velgørende festivaler

Aftalepartierne er enige om følgende:

Arrangørordningen videreføres med kompensationstrappe
Ordningen omfatter arrangører af tilbagevendende arrangementer, fx professionel idræt, musikfestivaler, messer, konferencer, dyrskuer og markeder, samt arrangementer, som var planlagt inden den 6. marts 2020, fx koncerter.

Arrangementsordningen videreføres frem til og med den 30. september 2021 for arrangementer med mindst 350 deltagere, såfremt det bliver nødvendigt at aflyse, udskyde eller væsentligt ændre arrangementerne med afsæt i et gældende forsamlingsforbud. Et arrangement kan alene dækkes af ordningen, hvis der er et forsamlingsforbud på tidspunktet for planlagt afholdelse. Dette følger af EU-Kommissionens statsstøtteregler.

Arrangørordningen vil også fremover alene kunne søges af hovedarrangører. Kompensation til arrangører vil dog, afhængigt af de konkrete kontrakter, der indgås mellem arrangørerne og leverandørerne, også komme leverandører til gavn.

Arrangørordningen vil også fremover dække de faste omkostninger og lønomkostninger mv., der ikke dækkes af indtægter eller kan tabsbegrænses, og som er forbundet aflysning, udskydelse eller væsentlig ændring af store arrangementer. Arrangørordningen vil således også fremover kunne dække de nettoomkostninger, som arrangørernes sekretariater har.

Aftalepartierne er enige om at indføre en kompensationstrappe fra den 1. maj 2021 for arrangementer, der er planlagt afholdt efter denne dato. Herved kan kompensationstrappen anvendes for alle arrangementer, der planlægges til afholdelse hen over sommeren 2021. Indtil den 1. maj 2021 gælder den nuværende arrangørordning, såfremt forsamlingsforbuddet forlænges tilsvarende. Planlægningen af arrangementer til afholdelse både før og efter den 1. maj 2021 kan således fortsætte.

Kompensationstrappen skaber transparens og en klarere ramme for, hvad arrangører ud over dækning af egne omkostninger kan forvente at modtage i kompensation og levere videre til leverandører. Der indføres således procentvise lofter for den maksimale kompensation alt efter størrelsen af kontraktsummen i den enkelte kontrakt mellem en arrangør og en leverandør mv.

Kompensationslofterne i kompensationstrappen er baseret på Erhvervsstyrelsens erfaringer med, i hvilket omfang arrangørerne i 2020 er lykkes med at tabsbegrænse. Erfaringerne viser, at desto større kontraktsum for den enkelte arrangør og leverandør desto større tabsbegrænsning. Det afspejler, at kontrakter med større beløb har vist sig at kunne tabsbegrænses mere. Kompensationslofterne indebærer, at der overordnet set vil kunne blive udbetalt samme kompensationsbeløb i 2021 som i 2020.

Kompensationstrappen kommer kun i spil for kontrakter indgået mellem arrangører og leverandører, og hvor leverancerne ikke leveres i deres oprindelige form. Såfremt en ydelse eller et produkt leveres helt eller delvist, dækkes omkostningen hertil som udgangspunkt henholdsvist fuldstændigt eller delvist for den leverede del af ydelsen eller produktet, såfremt arrangementet i øvrigt lever op til kravene i arrangørordningen.

Arrangørordningen vil fortsat være baseret på et princip om, at arrangøren skal handle økonomisk ansvarligt ved indgåelse af aftaler i forbindelse med planlægning af arrangementer. For at gøre det nemmere for arrangøren at handle økonomisk ansvarligt i lyset af den usikre situation, indføres der pr. 1. maj 2021 samtidig en klarere beskrivelse af, hvornår en aftale vurderes at være indgået på økonomisk ansvarlige vilkår. Beskrivelsen omfatter bl.a. aflysnings- og ændringsbestemmelser i kontrakter, indhentning af flere tilbud ifm. køb af ydelser for over 50.000 kr. samt sammenligning med tidligere indgåede kontrakter.

  • Angående aflysnings- og ændringsbestemmelser indebærer det, at arrangører og
    leverandører tager stilling til hvilke forpligtelser, arrangøren har ved aflysning eller væsentlig ændring af et arrangement.
  • Angående indhentning af tilbud indebærer det, at arrangører, hvor det giver mening, afsøger markedet og agerer, som arrangøren normalt ville gøre, ved fx at
    indhente flere tilbud.
  • Angående sammenligning med tidligere indgåede kontrakter, indebærer dette
    krav, at kontrakter som udgangspunkt skal indrettes som ved tidligere arrangementer, med mindre der er gode grunde til at afvige herfra. Det vil i den forbindelse være muligt at indgå aftaler om delleverancer i lyset af COVID-19.

Det vil fortsat være sådan, at såfremt en kontraktlig forpligtelse kan udskydes, består retten til kompensation, såfremt forpligtelsen ikke kan leveres.

2. Nødpulje til velgørende musikfestivaller
Visse arrangører af velgørende musikfestivaler, som uddeler årets overskud til velgørende formål, kan forventes at blive særligt udfordret, såfremt det bliver nødvendigt at aflyse store arrangementer. Det skyldes bl.a. disse arrangementers bagvedliggende, almene foreningskonstruktion.

Aftalepartierne er derfor enige om, at der etableres et særskilt tiltag for konkurstruede store velgørende musikfestivaler målrettet de særlige almene foreningskonstruktioner, som kan være i risiko for at gå konkurs som følge af COVID-19.

Et sådan tiltag vil som udgangspunkt følge de samme principper, som er gældende for den eksisterende kompensationsordning for særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. (den såkaldte nødpuljes formål 1 – konkurspuljen). Fx med principper om at ansøger skal have udtømt mulighederne for at søge støtte fra øvrige hjælpepakker, taget alle nødvendige og relevante initiativer og værktøjer i brug for at reducere sine omkostninger, og have anvendt den del af den disponible formue, som ikke er nødvendig for at sikre den fortsatte drift.

Ordningen vil gælde for musikfestivaler planlagt til afholdelse fra den 1. maj 2021 til og
med den 30. september 2021.

Der vil skulle ske nærmere præcisering af kriterier mv. for puljeordningen i forbindelse
med puljen hjemles ved aktstykke.

Der afsættes 30 mio. kr. til ordningen i perioden fra den 1. maj 2021 til og med den 30. september 2021. Såfremt det viser sig nødvendigt at tilføre puljen yderligere midler, er aftalepartierne indstillet på at se på dette.

3. Videre proces
Aftalen er en stemmeaftale. Der tages forbehold for EU-Kommissionens statsstøttegodkendelse af arrangørordningen.

Aftalepartierne vil blive inddraget ifm. udarbejdelsen af de bekendtgørelser, der skal fastsætte de nærmere bestemmelser for ordningerne.

Læs hele aftalen på kum.dk: Aftale om videreførelse af arrangørordningen og nødpulje til støre velgørende festivaler