; ;
Gemt

Gratis værktøj skal give overblik over eksportmuligheder

Nyt redskab kan give dig et hurtigt overblik over potentiale, omkostninger og støtteordninger ved at gå i gang med eksport til bestemte lande.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel - 2. oktober 2019

Økonomiprofessor Jakob Roland Munch har stået i spidsen for et spændende forskningsprojekt, der skal gøre det nemt og overskueligt for danske eksportvirksomheder indenfor bestemte brancher at se, hvor meget deres branche afsætter på et givent udenlandsk marked, hvor dyrt det er at etablere sig eller ekspandere på markedet for branchen, og i hvor høj grad ens virksomhed kan drage nytte af eksportkreditter, eksportfremstød eller anden eksporthjælp.

Det er ikke et perfekt redskab, men der er nogle grundige gennemsnitsberegninger og avanceret behandling af data fra Danmarks Statistik, som gør det meget brugervenligt for virksomheder.

Mest væsentlig er det, at redskabet giver mulighed for at se hvor potentialet er størst for bestemte danske eksporterhverv. Således er f.eks. Ukraine klart det marked, som har det største potentiale for danske modevirksomheder med under 20 ansatte, baseret på ratioen mellem den højeste gennemsnitlige eksport pr. virksomhed og det laveste antal danske konkurrenter på markedet.

For færdigvarer skiller Hong Kong sig ud med det største potentiale for virksomheder med over 20 ansatte, mens det er Tyskland for danske virksomheder indenfor maskiner og transport.

Værktøjet er gratis og kan tilgås her: The Road to Exporting.

Kontakt

Handel

Matthias Korth Vesterdal

Politisk konsulent