; ;
Gemt

Høring: Krav om ladestandere. Fortæl os, hvad det vil koste din virksomhed

I en ny bekendtgørelse om ladestandere til elektriske køretøjer lægges der op til, at erhvervslivet skal betale for etablering af mindst én ladestander, hvis man har over 20 p-pladser, ligesom der ved ombygning skal etableres ladestandere. Dansk Erhverv hører gerne fra medlemmer, der påvirkes af bekendtgørelsen.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel - 8. januar 2020

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udsendt en høring om bekendtgørelse til etablering af ladestandere i forbindelse med bygninger, den såkaldte ladestanderbekendtgørelse, der ventes at træde i kraft allerede den 10. marts 2020.

Læs høringen her: Ladestanderbekendtgørelsen.

Bekendtgørelsen har hjemmel i bygningsdirektivet fra EU, der indeholder krav om, at der i tilknytning til visse typer af bygninger skal ske forberedelse til og/eller etablering af ladestandere til elektriske køretøjer.

Konsekvenserne for erhvervsbyggeri
Med bekendtgørelsen foreslås det både at indføre krav til eksisterende bygninger, ombygninger og nybyggerier: 

  • Eksisterende bygninger med mere en 20 parkeringspladser skal etablere mindst én ladestander.
  • Større ombygninger af bygninger med mere end 10 parkeringspladser skal etablere mindst én ladestander og lave forberedelserne til mindst hver femte parkeringsplads.
  • Nybyggeri med mere end 10 parkeringspladser skal etablere mindst én ladestander og lave forberedelse på mindst hver femte parkeringsplads.

Ved implementeringen af bekendtgørelsen er der en række hensyn at tage. Bygningsdirektivet indeholder en række fleksibilitetsmuligheder, blandt andet at undtage små og mellemstore erhvervsvirksomheder (SMV’er). Det er 90 pct. af alle danske virksomheder. Det er i midlertidig usikkert, om man i Danmark vil vælge at gøre brug af denne undtagelse, men det tyder det ikke på.

Dansk Erhverv frygter, at kravet vil blive dyrt for virksomhederne. Til brug for Dansk Erhvervs svar på høringen, vil vi gerne høre fra medlemmer, der påvirkes af ladestanderbekendtgørelsen. Kommentarer eller spørgsmål kan rettes til fagchef for transport og infrastruktur Jesper Højte Stenbæk på jhs@danskerhverv.dk.

Baggrund for ladestanderbekendtgørelsen
Kommissionen foreslog som led i sin ”vinterpakke” i november 2016 et nyt direktiv for energieffektivitet i bygninger. Heri foreslog Kommissionen blandt andet, at alle erhvervsbygninger skal udstyres med ladestandere til elbiler på mindst 10 procent af deres parkeringspladser.

Den endelige aftale blev – bl.a. efter pres fra Dansk Erhverv og Eurocommerce – knap så indgribende. Aftalen indeholder et krav om, at der ved nyanlæg og større renoveringer skal opstilles én ladestander og lægges tomrør til elkabler på 20 procent af parkeringspladserne på ikke-beboelsesbygninger med mere end 10 parkeringspladser. Desuden skal medlemsstaterne fra 2025 fastsætte krav om opstilling af ladestandere på eksisterende parkeringspladser med mere end 20 pladser. 

Det var en kraftig opblødning af kravet om ladestandere på 10 procent af parkeringspladserne fra Kommissionens oprindelige forslag.

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil