; ;
Gemt

Hotelbookingplatforme – mange nyheder

Bookingportalerne begrænser konkurrencen til skade for såvel hoteller som forbrugere. På trods af konklusionerne i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport om bookingportaler fortsætter Dansk Erhverv arbejdet.

Nyhed

DANSK ERHVERV | TURISME OG OPLEVELSE - 4. JUNI 2019

Hotelbookingportalerne begrænser konkurrencen til skade for såvel hoteller som forbrugere.

Dansk Erhverv kæmper fortsat for at sætte fokus på bookingplatformenes dominans i kølvandet på de temmelig overraskende konklusioner i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens seneste rapport.

I rapporten blev der påvist stabile (2014-2017) og relativt lave kommissionssatser over tid. Desuden konkluderer rapporten fejlagtigt, at hoteller har alternativer til bookingplatformene. Dansk Erhverv og hotellerne i Hotelnetværket i Dansk Erhverv mener ikke, at der er reelle alternativer.

Booking.com vinder appelsag i Sverige
Booking.com har vundet en appelsag ved den svenske Patent- og Markedsdomstols appelret om brugen af snævre prisklausuler. Dette sker, efter at Patent- og Markedsdomstolen i 2018 pålagde Booking.com at fjerne klausulerne.

De snævre prisparitetsklausuler betyder, at hotellerne ikke må tilbyde lavere priser på egne hjemmesider end på bookingplatformen.

Booking.com blev pålagt at fjerne klausulerne fra kontrakterne inden for en frist, hvis ikke Booking.com skulle pålægges en bøde på 35 millioner SEK.

Men Booking.com blev frifundet og dommen kan ikke ankes. I den sammenhæng er det vigtigt at sige, at domstolen stadig fandt booking.com’s brug af prisparitetsklausuler konkurrencebegrænsende. Blot ikke i kategorien "alvorlige konkurrencebegrænsninger". Dansk Erhverv er uenig i domstolens vurdering.

Nye EU regler
Heldigvis kan forbrugerne og virksomhederne imødese en hjælpende hånd fra EU. Der er vedtaget regler for rangering i søgemaskiner – herunder hotelbookingportaler.

Virksomheder, der sælger via platforme, får med nye EU-regler en række rettigheder.

Reglerne skal gøre op med den uigennemsigtighed der er bl.a. på hotelbookingplatformene vedrørende placering i søgeresultaterne og adgang til data.

Den nye EU-forordning ”Promoting fairness and transparency for business users of online intermediation services” stiller netop krav om gennemsigtighed for erhvervsbrugere af online platforme og søgemaskiner.

De nye regler træder i kraft i foråret 2020.

Nyt Center for Digitale Platforme
Den 1. maj offentliggjorde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at der etableres et ”Center for Digitale Platforme”, som skal styrke håndhævelsen af konkurrencereglerne over for digitale platforme. Centeret skal udarbejde analyser af platformenes adfærd for blandt andet at afdække, hvordan de påvirker konkurrencen, vækstvilkårene for mindre virksomheder og forbrugerne. Dansk Erhverv ser etableringen af centeret som et positivt tiltag.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil