; ;
Gemt

Hvornår må man bruge “vejledende pris” i kampagner?

Det korte svar er: Stort set aldrig, men det er lidt mere nuanceret end som så, så håber du læser videre.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel - 2. oktober 2019

Uanset om du er erhvervsdrivende eller forbruger, så er du nok stødt på et godt tilbud med en god besparelse, hvor besparelsen er opgjort i forhold til varens “vejledende pris” fx “spar 20% i forhold til vejledende priser”. Denne artikel handler om brug af “vejledende pris” som reference, når erhvervsdrivende udformer kampagner rettet mod forbrugere.

Vejledende priser er typisk fastsat af leverandør eller producent og ikke nødvendigvis udtryk for, hvad det pågældende produkt rent faktisk sælges til i detailhandlen, og det er Forbrugerombudsmanden opmærksom på.

Forbrugerombudsmanden har efter forhandling med repræsentanter for erhvervslivet og forbrugere udstedt “Forbrugerombudsmandens Retningslinjer for Prismarkedsføring”, og de indeholder vilkår for sammenligning med markedspriser.

Betegnelsen “vejledende pris” sidestilles nemlig i retningslinjerne med en “markedspris”, og anvendelsen skal leve op til de krav, retningslinjerne stiller til sammenligninger med priser på markedet.

Det følger af retningslinjernes pkt. 29.1: Den erhvervsdrivende må kun sammenligne sin pris med en markedspris, hvis det kan dokumenteres, at produktet sælges eller udbydes til salg til den angivne markedspris på et repræsentativt udsnit af den del af markedet, som det er rimeligt og relevant at sammenligne med.

Det er uden tvivl vanskeligt at leve op til kravene i pkt. 29.1. fordi den erhvervsdrivende som vælger at anvende “vejledende pris” SKAL kunne dokumentere, at den “vejledende pris” rent faktisk bruges af et repræsentativt udsnit af de konkurrenter, det er rimeligt og relevant at sammenligne sig med.

I mange tilfælde kommer den “vejledende pris”, som tidligere nævnt, fra producent eller et andet tidligere salgsled, og er måske aldrig den pris, produktet udbydes til over for forbrugerne.

Herudover betyder kravet om dokumentation, at man skal indsamle prisdata hos konkurrenter mv. for at vise, at et repræsentativt udsnit af markedet anvender den “vejledende pris”. Desuden skal det fremgå af kampagnen, hvornår dokumentationen for konkurrenternes priser, er indhentet.

Endvidere kan markedsafgrænsningen volde udfordringer, da det i mange tilfælde kan være vanskeligt at fastsætte, hvad et repræsentativt udsnit af den del af markedet, det er rimeligt og relevant at sammenligne sig med egentlig er. Forbrugerne har i dag, særligt via internethandlen, et gigantisk og grænseoverskridende marked at vælge fra, og det skal i et vist omfang tages med i betragtning, når markedsafgrænsningen foretages.

Dansk Erhverv mener
Erhvervsdrivende skal udvise forsigtighed ved at sammenligne med andres og “vejledende priser” i markedsføringen, da man nemt kan snuble i kravene, og dermed overtræde markedsføringsloven.

Hvis medlemmer af Dansk Erhverv ønsker at få en vurdering af, om virksomhedens prismarkedsføring overholder markedsføringsloven, så er de altid velkommen - også hvis man ønsker at anvende “vejledende pris”.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat, chefkonsulent
Medarbejderprofil