; ;
Gemt

Iværksætterinterview: Fra handelsskoledrøm til væksteventyr

22. april 2020

Med en simpel blanding af tre espressoshots, skummetmælk og et strejf af karamelsirup forsøger Bold Drinks at holde væksten kørende på trods af corona-nedlukningen. Bag Bold Driks står to unge iværksættere fra Roskilde: Lasse Søkilde og Adrian Valentin, som også er kendt fra ”Løvens Hule”.

Det er fredag eftermiddag, og solen skinner fra en skyfri himmel. Vi har sat et møde op med de to unge iværksættere Lasse Søkilde og Adrian Valentin fra Roskilde. Selvfølgelig i behørig afstand og med afsprittede hænder.

Bold Drinks er kendt fra tv-programmet ”Løvens Hule”. De gik derfra uden investering, men 72 timer efter udsendelsen meldte de udsolgt fra fjernlageret i Brøndby.

Succes på trods af COVID-19
I en tid hvor mange virksomheder melder om store omsætningstab og nedsat aktivitet, har coronakrisen fået Bold Drinks til at intensivere deres fokus på virksomhedens webshop:

Vi oplever en stigende efterspørgsel efter vores produkter. Især på webshoppen hvor folk bestiller det hjem til hoveddøren. Det kan have noget at gøre med, at mange arbejder hjemmefra og ønsker at sætte lidt kulør på hjemmekontorets sortiment.

De fremhæver også nødvendigheden af at være omstillingsparat og holde de faste omkostninger på et minimum: ”Vi har fra start haft fokus på at være omstillingsparate. Alting udvikler sig med en utrolig hastighed, og derfor har vi fokuseret på at være så frie som muligt.” Det gør de blandt andet ved at have et fleksibelt lejet lager, der kan op- og nedjusteres efter behov, samt at outsource kundeservice og have medarbejdere ansat som freelancere eller på timebasis. Når mange butiksejere i disse dage ikke har så travlt, kan det åbne op for nye samarbejdsmuligheder:

Når aktiviteten i visse forretninger er gået ned, så gør det nemlig, at ejere og indkøbere har tid til at se på deres produktsortiment. Det giver nogle muligheder for nye produkter som vores, der gerne vil ind på hylderne.

Udfordringer er et vilkår
Ud over COVID-19 har den unge vækstvirksomhed meget andet at tænke på, for der er mange ting at holde styr på, når der skal startes virksomhed: Produktudvikling, produktion og distribution er hovedpunkter som fremhæves:

Vi brugte utallige uger på at udvikle vores produkt. Fra forskellige blandinger i køkkenet til dialog med producenter. En af de markant største udfordringer som lille nystartet iværksættervirksomhed var at finde en leverandør, der ville producere et mindre oplæg af vores produkt. Når man kommer uden baggrundshistorik, uden salgstal og med begrænsede økonomiske midler, står fabrikkerne ikke ligefrem i kø.

Det kræver en vis startkapital at komme i gang. Det var derfor egne penge, som blev brugt i begyndelsen, hvor produktionsprisen pr. dåse var over 250 kroner:

Det koster penge at tjene penge. Især når man skal rykke ved den gængse holdning hos producenterne. Vi ønskede et produkt med meget kaffe og lidt sukker. Normen er masser af sukker og begrænset med kaffe – det er det billigste,” fortalte Adrian. Det blev til over 30 udgaver, før den helt korrekte smagssammensætning var opnået.

Mange lokale købmænd vil gerne støtte op om iværksætterdrømme, hvis produktet er i orden. Igennem kold kanvas kom Bold ud i mange forretninger.

Organisk vækst igennem hårdt arbejde
En god idé er intet værd i sig selv. Den skal kommercialiseres og ud at arbejde på markedet. Lasse og Adrian erkendte hurtigt, at vejen til salg var i fysiske butikker. Derfor tog de deres dåser i bilen og kontaktede de selvstændige købmænd én efter én ved ren kold kanvas.

Før vi tog afsted med vores iskaffe, havde vi et år forinden testet konceptet af med æblemost fra et lokalt mosteri. Vi opkøbte æbler fra lokalområdet, fik det mostet og tappet, hvorefter vi solgte det til de lokale købmænd. Simpelthen for at lære hvordan det kunne gøres. Den erfaring har gjort det muligt for os at komme ud i næsten 40 butikker - fra Hillerød til Aalborg - før vores optræden i ”Løvens Hule”,” udtaler Lasse og smiler med minderne om tiden med æblemost og sommervejr.

Siden er det gået hurtigt fremad: ”Når det er muligt at fremvise salgstal fra butikker og webshop kan man lettere komme ud i kæderne. Derfor er vi nu i næsten 600 butikker i kæderne Meny, Løvbjerg, OK Plus, Q8, Cirkel K, Normal og Fitness World.

Det er hårdt arbejde selv at stå for distributionen. Her er der kommet nye forsyninger hjem fra Tyskland.

Hvordan kan man forbedre vilkårene for iværksætterne i et land som Danmark?
Grundlæggende mener de, at Danmark er et fantastisk land at starte virksomhed i: ”Det er let at få et CVR-nummer, der er rig adgang til viden, og det er sågar muligt at starte en virksomhed op, samtidig med man studerer. De rammevilkår finder man ikke mange steder i verden.

Der er dog muligheder for forbedringer: ”Alt for få unge kender til mulighederne ved iværksætteri, men også til de lavpraktiske ting som momsregnskaber, lønindberetning osv., hvilket gør, at mange ender i problemer og giver op. Det er synd.

De kritiserer også, at undervisningen i fag som ”Iværksætteri” på landets handelsskoler ikke nødvendigvis er i synk med, hvordan nutidens forretninger skabes: ”Vi blev undervist i forretningsplaner og driftsrapporter. Det fungerede måske for 10-15 år siden, men i dag handler det om de rette elevator-pitch, at ramme ens målgruppe, om at være lean og omstillingsparat. Du kan ikke lægge en 5-års plan – du skal vide, hvor du vil være i morgen.

Mod, vilje og vedholdenhed
Samtalen er gennemsyret af, at noget af det mest positive ved at være iværksætter er, at man på den måde bliver sin egen lykkes smed. Det står og falder med den indsats, man lægger i virksomheden. Ifølge Lasse og Adrian undervurderede de i begyndelsen, hvor hårdt det egentligt er at starte noget op fra bunden: ”Det tager alt ens hjernekapacitet, hvis man ikke aktivt siger fra. Design, udvikling, strategier, møder, distribution, reklame, og jeg skal komme efter jer. Det kører 24/7.

Lasse og Adrian prioriterer at dele ud af deres erfaringer. Her til et oplæg for eleverne på Roskilde Handelsgymnasium i marts 2020.

De vigtigste egenskaber man kan have som iværksætter er mod, vilje og vedholdenhed: ”Det er vigtigt ikke at give op, når tingene bliver svære - og det vil blive svært. Vores erfaring er dog, at det handler om at blive ved, og ved og ved igen. Intet falder ned fra himlen, og man får ikke noget, man ikke beder om. Sådan er livet.

De er dog enige om at det er det hele værd: ”Der er og forbliver den vildeste rejse nogensinde.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Carl Andersen

Politisk konsulent for familieejede virksomheder