; ;
Gemt

Iværksætterinterview med Coéme: Fra lønmodtager til herre i eget hus

For holdet bag Coéme er missionen klar: De vil ændre modebranchen. En nagende samvittighed drev dem væk fra den trygge tilværelse som lønmodtager til titlen som iværksætter, hvor de mærkede følelsen af at være herre i eget hus. Kvinderne vil forene deres passion for smukt tøj med ansvarlig og bæredygtig produktion. Nu arbejder de hver dag for det, som de tror på – på deres egne betingelser.

Nyhed

09. februar 2021

Af Anna Vejlby Hansen, Dansk Erhverv 

At gøre det man elsker på egne præmisser 
Både Pernille Holmen og Rikke Wienmann har lange karrierer bag sig i modebranchen, men nåede i 2020 til et punkt, hvor de ikke længere synes at se en mening med den måde, de bidrog til tøjproduktionen. Derfor tog de sidste år springet sammen fra den trygge tilværelse som lønmodtager ud i livet som virksomhedsejere, hvor risikovillighed er den vigtigste egenskab. Pernille og Rikke valgte at tage springet ud i livet som iværksættere, fordi lysten og engagement til at præge og forandre var vigtigere end en god og fast månedlig indkomst:  

”Vi elsker vores håndværk, den emotionelle komfort og det udtryksrum, som tøj og æstetik giver os som mennesker, og vi kan ikke forestille os en verden uden. Men vi synes, tiden er moden til at finde nye måder at agere på – både når vi producerer og køber tøj. Vi er nødt til at genfinde det kreative udgangspunkt og finde tilbage til essensen. Vi synes, at der i dag er for stort fokus på at levere vækst og nyheder fremfor reelt indhold. Der produceres alt for meget tøj, der dumpes i pris efter få måneder, så man kan mose endnu flere nye varer ud på markedet. Det fører til overproduktion og har store miljømæssige konsekvenser. Med Coéme er vi herre i eget hus. Det er os, der bestemmer, hvordan og på hvilke præmisser vi ønsker at producere tøj – og det er fantastisk!” 

Både Rikke og Pernille kom fra gode lønninger, og havde samtidig forskellige syn på iværksætterscenen, da de var i deres gamle jobs: 

”Jeg har i virkeligheden nok altid haft en drøm i maven om at have mit eget. Jeg er ofte blevet spurgt i branchen henad vejen, om jeg ikke ville starte noget op med dem. For mig har det handlet om at møde den rigtige person at tage springet med. I et team skal der være enighed om midlet og målet. Hvis ikke jeg havde mødt Rikke, så tror jeg ikke, at jeg var startet op som iværksætter. Matchet skal være rigtigt,” siger Pernille. Det er en udtalelse, som Rikke kan nikke genkendende til: 

”Jeg har aldrig gået med en iværksætter i maven, men ved samarbejdet med Pernille blev det synligt, hvordan en sådan virkelighed kunne se ud, og det var meget tiltalende. Et år inde i iværksættereventyret er livsstilen og friheden til at lave det, som man selv synes skaber indhold og mening enormt bekræftende, også selvom det aldrig er noget, som jeg har gået og drømt om. Egentlig er det kommet som en overraskelse for mig, hvor fyldestgørende en iværksætters liv er.”  

Opstarten var den største omvæltning 
Coéme blev ved et tilfælde rullet ud midt i corona-pandemien, og Pernille og Rikke har hele tiden skulle forholde sig til nedlukningerne med ny optimisme. Derfor har kvinderne oplevet, at alting har taget 2-5 uger ekstra, end hvad det ellers ville have gjort: 

”Corona var klart en udfordring for vores opstart af ny virksomhed. Særligt ift. kunder, som vi ikke var i stand til at møde fysisk. Når slutforbrugeren ikke kan se vores produkter og mærke kvaliteten, er det svært at etablere et brand. Hvis vi skal se mulighederne i begrænsningerne, vil vi dog sige, at vi er glade for, at vi ikke var et år inde i opstarten da pandemien brød ud. Fordi vi var i opstartsfasen, kunne vi let justere vores forretningsplan. Havde vi derimod stået med første kollektion, havde pandemien og nedlukningen nok slået hårdere. Corona fik os til at se alting fra nye vinkler hele tiden. Pandemien har holdt os på tæerne på både godt og ondt.” 

Kvinderne havde sparet sammen til omvæltningen, fordi viljen til at gå selvstændigt var så drivende: 

”Jeg skulle lige igennem en rystetur, hvor jeg panikkede lidt over, hvor min lønpose var blevet af,” konstaterer Rikke og griner: ”Nu er jeg egentlig kommet frem til, at de gode lønninger måske ikke betyder alt. Det hele går jo alligevel. Økonomien skal selvfølgelig hænge sammen, men det er indholdet i vores liv, der er vigtigt, og det har fået et boost opad – og så har økonomien i vores liv for en stund fået et boost nedad. Vi behøver ikke skabe en masse vækst, vi skal bare lave en bæredygtig virksomhed, der kan stå selv.”

Nagende samvittighed var drivkraften til at gå selvstændig 
Bæredygtighed og fokus på miljøvenlig produktion har været et stort debatemne i modebranchen de seneste mange år: 

”Vi sad og havde en lidt dårlig smag i munden af at være en del af den store maskine, som tøjbranchen kan være. Det er jo både på godt og ondt, for egentlig skal vores branche roses for at være en af de brancher, der rent faktisk tør tale om problemet. Vi nåede til det punkt, hvor vi var nødt til selv at tage ansvar i stedet for at pege fingre ad andre. Da vi startede Coéme, gik vi fra at vågne op med skyldfølelse til nu at lave noget, som vi føler giver mening.” 

Det var vigtigt for Pernille og Rikke at kunne forsætte med at gøre, hvad de elsker – for de mener begge, at livet ville være kedeligt uden det kreative, æstetikken og alt det livsbekræftende som tøj kan. Derfor var udgangspunktet for Coémes forretningsmodel, hvordan man kunne gøre det anderledes: 

”Det hele er jo et spørgsmål om samvittighed. Det lyder frelst, men som person i modebranchen er det vigtigt at følge med tidens strømninger. Der har været stort fokus på miljø og global opvarmning, og det har påvirket os begge meget, at vi har medvirket til det.” 

Ambitiøse bæredygtighedsmål kan give med- og modvind 
”Det er klart, at vi ikke passer ind i nogen kasser, fordi vi på produktionsleddet ikke kan lægge kæmpe ordrer, og på den anden side ikke alene kan ændre forbrugernes forbrugsmønstre. Vi tror på, at vores tøj kan holde længe, derfor kommer vi ikke til at sætte det på udsalg. Det er en udfordring, for mange forbrugere køber deres tøj, når der netop er udsalg. Man kan sige, at det er som at gå ind på en fodboldbane og gerne vil spille håndbold. Det er ikke særligt nemt. Derfor har vi affundet os med, at opstarten kan være langsommelig, men det er omvendt, hvad der gør vores brand unikt. Det er på mange måder et tveægget svær at have ambitiøse mål for bæredygtighed.” 

Med en bevægelse i tiden, hvor der kommer mere og mere fokus på genanvendelighed og bæredygtighed, er Pernille og Rikke overbeviste om, at Danmark er klar til Coéme: 

”Det er svært for en lille nyopstartet virksomhed som vores, som ingen kender, at have klimambitioner på hele Danmarks vegne. Heldigvis er vi ikke alene, og vi er stolte af at medvirke til en vigtig bevægelse, der ruller i øjeblikket. Tingene skal kunne forenes. Vi elsker smukt tøj og tror på, at det giver os bedre livskvalitet. Vi vil ændre narrativitet om, at tøj kun handler om overforbrug, grådighed og narcissisme. Det handler om æstetik og indre velvære, men før vi kan komme dertil, så er vi nødt til at ændre måden, som vi fremstiller det på.”