; ;
Gemt

Kreative brancher er nu i gang med at genstarte Danmark

04. marts 2021

Creative Denmark, der skal styrke eksporten fra kreative brancher og tiltrække investeringer til Danmark, er nu officielt gået i luften. Markedsføringskonsortiet er skabt af Dansk Erhverv sammen med Realdania, Dansk Industri og tre ministerier.

Hvad har brancherne mode, møbel, interiør, film, musik, spil, kommunikation, arkitektur og design tilfælles?

Blandt andet er de kreative danske virksomheder i brancherne fælles om en eksport på langt over 100 milliarder kroner om året. Brancherne har også et fællesskab i markedsføringskonsortiet Creative Denmark, der her i februar 2021 officielt er gået i luften. Det er et offentligt-privat partnerskab, der forener de kreative brancher under én fælles fortælling, skabt og drevet af Erhvervs-, Udenrigs- og Kulturministeriet sammen med Dansk Erhverv, Realdania og Dansk Industri.

Vi har manglet den samlende aktør
”Som aldrig før er der behov for innovative og kreative løsninger for at understøtte en bæredygtig fremtid globalt. Her kan vi i Danmark i den grad bidrage. Vi har både løsninger og idéer og kan samarbejde. Dog har vi manglet en aktør, der kunne samle og katalysere de kreative erhverv ud internationalt og være med til at genstarte dansk økonomi efter corona. Den aktør har vi nu,” siger Mette Kynne Frandsen, Managing Director for arkitektvirksomheden Henning Larsen og forkvinde for Creative Denmark.

Udover at agere forenende aktør for de kreative brancher og udøve international markedsføring af danske kreative produkter og løsninger skal konsortiet også facilitere delegationsbesøg.

Dansk kreativitet på finansloven
Når de danske kreative brancher står sammen, er det muligt at tale med en langt højere stemme på de internationale markeder. Derfor afsatte regeringen i 2019 10 millioner kr. fordelt over årene 2019-2022 til Creative Denmarks arbejde. Realdania, Dansk Industri og Dansk Erhverv bidrager med yderligere finansiering.

Ifølge erhvervsminister Simon Kollerup er dansk kreativitet meget mere end det enkelte produkt og løsninger:

”Det er i lige så høj grad måden, vi samarbejder på, og måden vi går til en opgave. Her kan Danmark noget særligt. Jeg er derfor glad for, at vi nu har en aktør, hvis fremmeste opgave er at promovere danske, kreative løsninger i verdensklasse på det internationale marked. Det arbejde er kun blevet endnu mere aktuelt med corona-krisen,” påpeger han.

Dansk kreativitet er næsten et brand i sig selv
Et af medlemmerne af Creative Denmarks advisory board er Nikolai Klausen, direktør for WEAR, der er en brancheforening for danske livsstilsvirksomheder og en del af Dansk Erhverv. Han er enig i, at dansk kreativitet ikke kun handler om produkter og løsninger:

”Dansk kreativitet er næsten et brand i sig selv. Vi har en grundlæggende kreativitet i vores måde at arbejde på og udvikle produkter og løsninger. Men vi mangler en fælles overordnet fortælling om, hvad vi er gode til, og hvorfor vi er anderledes. Når den fortælling bliver kendt ude i verden, bliver det også nemmere at sælge det, vi har at byde på. I virkeligheden er kreativiteten i Danmarks erhvervsliv langt bredere end de brancher, Creative Denmark umiddelbart favner. Der er kreativitet overalt i erhvervslivet, også i for eksempel mad og i vores grønne energiløsninger,” siger han.

Coronakrisen har forstærket et opbrud
Nikolai Klausen mener, at tiden er moden til netop nu at samle et udvalg af kreative aktiviteter under en fælles fortælling:

”Traditionelle messer og andre fremstød i hver enkelt kreativ branche var allerede før coronakrisen i opbrud, og det er kun blevet forstærket. De enkelte aktiviteter er ikke længere store nok til at sætte Danmark i førerposition inden for kreativitet. Fremtidens løsning kunne være at samle mode, møbler, kunst og måske endnu flere kreative erhverv meget mere og på den måde sætte Danmark på verdenskortet til fordel for en øget eksport.”

Fokus på at tænke ud af boksen
Et andet medlem af Creative Denmarks advisory board er Tawa Adetunji, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv. Hun mener, at det er vigtigt at fastholde fokus og ressourcer på en aktør, der understøtter de kreative erhverv bredt.

”Den nuværende situation har skabt fokus på at tænke ud af boksen og bevidsthed om, at vi står stærkere i fællesskab. Vi ser ind i en tid med større eller mindre grad af restriktioner, og det vil have stor betydning for blandt andet eksportfremstød og delegationsbesøg. Der bliver behov for alternativer, der for eksempel er født digitale. Her vil Creative Denmark kunne spille en nøglerolle i at søsætte løsninger, der understøtter de kreative erhverv i fortsat at kunne opretholde og øge eksport,” siger Tawa Adetunji.

Slutbrugeren i centrum
En af de første opgaver for konsortiet har været at finde frem til lige præcis den fortælling, der dækker både mode-, møbel-, interiør-, film-, musik-, spil-, kommunikation-, arkitektur- og design-branchen.

”Én af de afgørende byggesten er den holistiske menneskecentrerede tilgang med slutbrugeren i centrum og det særligt danske flade hierarki. I forening med samarbejdsmodeller på tværs af brancher spiller de en afgørende rolle for det kreative arbejde,” skriver Creative Denmark i en pressemeddelelse.

Kontakt

Handel

Nikolai Klausen

Politisk konsulent/sekretariatschef
Medarbejderprofil