; ;
Gemt

Længere reklamationsret giver ikke længere produktholdbarhed

02. februar 2021

Et mindretal i købelovsudvalget har fremsat et forslag om at forlænge reklamationsretten. Dansk Erhverv mener ikke, at en længere reklamationsret vil give mere holdbare produkter. Det vil derimod give danske forhandlere en kæmpe regning, der vil gøre produkterne dyrere.

Inden længe skal Folketinget forholde sig til implementeringen af EU’s køberetlige direktivet i dansk lov. I den forbindelse fører Forbrugerrådet Tænk kampagne for at forlænge reklamationsretten fra de nuværende to år til seks år for biler, hårde hvidevarer og elektronik og tre år for alle andre produkter. Argumentet er, at en længere reklamationsret automatisk vil føre til mere holdbare produkter. Angiveligt ved at danske forhandlere vil få et incitament til at lægge pres på producenterne for at få dem til at producere mere holdbare produkter.

Dansk Erhverv mener ikke, at en længere reklamationsret vil give mere holdbare produkter. Det vil derimod give danske forhandlere en kæmpe regning, der vil gøre produkterne dyrere, ligesom det vil blive mindre attraktivt at sælge genbrug. Hvem vil f.eks. turde sælge en brugt bil, hvis der skal være 6 års reklamationsret? Hvis man gerne vil have producenterne til at lave mere holdbare produkter, skal man gå direkte til producenterne i stedet for at lave dyre særregler, som kun vil ramme danske forhandlere og forbrugere.

Manglende dokumentation
Der er ikke nogen dokumentation for, at en længere reklamationsret skulle medføre, at produkterne holder længere - heller ikke, når man kigger på lande som eks. Sverige og UK, hvor reklamationsretten er længere end i Danmark. Selvom der er tale om lande med langt flere indbyggere og dermed større købekraft, så har de svenske og britiske forhandlere ikke haft evnen til at påvirke de store producenter.

Dette fremgår også af det lovforberedende udvalgs delbetænkning, hvor der netop står:

”Der er på den baggrund ikke umiddelbart grundlag for at antage, at en forlængelse af reklamationsfristen vil føre til, at producenterne sender produkter på markedet, som samlet set får en mærkbar længere levetid end den, der er sædvanlig i dag.” (Delbetænkning I om gennemførelse af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold side 41).
 
Det skyldes, at reklamationsret ikke handler om holdbarhed, men om, hvorvidt en fejl eller mangel var til stede på købstidspunktet. Hvis det vurderes at være tilfældet, skal forhandlerne enten tilbyde at reparere, ombytte eller give pengene tilbage. Jo længere et produkt bliver brugt, jo sværere bliver det at afgøre, om problemet med produktet skyldes slid eller forkert brug – eller om der er tale om en oprindelig mangel, som var til stede på købstidspunktet. Det vil ofte kræve dyre undersøgelser af produktet for at prøve at afgøre det, og Danmark har i modsætning til mange andre lande et meget veldrevet forbrugerklagesystem, hvor forbrugerne for meget få midler kan få håndteret klager, der ikke løses direkte mellem forbrugeren og forhandleren.

Længere reklamationsret giver højere priser
Dansk Erhverv har foretaget en undersøgelse blandt 21 medlemsvirksomheder for at belyse de økonomiske konsekvenser, som en længere reklamationsret vil have. 65 procent af virksomhederne svarer, at en forlænget reklamationsret vil give dem flere udgifter, der betyder, at de må hæve priserne, og af disse er det kun 10 pct. som vurderer, at det ikke vil påvirke deres konkurrenceevne.

Dansk Erhverv arbejder for at forhindrer omkostningstunge og symbolpolitiske tiltag, der ikke har nogen dokumenteret effekt. Vi arbejder aktivt med den grønne omstilling på områder, der vil have en reel effekt. En række forslag blev fremsat i forbindelse med Detailhandlens klimapartnerskab og senest har Dansk Erhverv fremsat forslag om et reparationsfradrag.

Kæmper imod danske særregler
Folketinget har flere gange tidligere afvist forslag om at indføre danske særregler og forlænge reklamationsretten. Det opfordrer Dansk Erhverv også til sker nu. For forslaget vil på flere punkter skade den grønne omstilling, det vil gøre produkterne dyrere for forbrugerne, og det vil gøre stor skade på en i forvejen presset detailhandel.

Dansk Erhverv mener, at den nuværende danske reklamationsret udgør en fin og pragmatisk balance mellem forbrugernes rettigheder og de erhvervsdrivendes forpligtelser, og at Danmark bør følge det store flertal af EU-lande, hvor den toårige reklamationsret er gældende.

Læs også Dansk Erhverv og APPLiAs debatindlæg fra Altinget

Kontakt