; ;
Gemt

Laver dine medarbejdere skjult reklame på Facebook?

Deler du eller dine medarbejdere indhold om virksomheden på sociale medier, kan det være skjult reklame. Det viser en ny afgørelse fra Forbrugerombudsmanden.

Nyhed

Medarbejdere må ikke reklamere for deres virksomheds produkter på Facebook og tilsvarende sociale medier uden at tydeliggøre, at der er tale om reklame.

Afgørelsen fra Forbrugerombudsmanden er faldet i en sag, hvor Tradono ApS, der ejer salgs-appen Tradono, opfordrede sine medarbejdere til at dele indhold fra Tradono på deres egne Facebook-profiler.

Medarbejderne solgte private ejendele på appen - og ikke varer på vegne af virksomheden. Det fremgik dog ikke af opslagene, at medarbejderne var ansat i virksomheden eller postede indhold på opfordring fra deres arbejdsplads. Dermed blev virksomheden markedsført, uden at det fremgik, at der var tale om reklame.

”Ingen forbrugere skal kunne misforstå eller tage fejl af, om det, de ser på Facebook og på andre sociale medier, er en privat persons opslag eller reklame, som en virksomhed står bag. Derfor skal det fremgå tydeligt, hvis en virksomhed lader sine ansatte reklamere for dens produkter”, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Al reklame skal derfor tydeligt markeres som reklame. Det kan f.eks. ske med ordene ”reklame” eller ”annonce”, der skal stå tydeligt som det første i opslaget.

Det skal derfor fremgå af de konkrete opslag på sociale medier, at en medarbejder arbejder i den pågældende virksomhed, eller at der er tale om reklame, hvis medarbejderen deler materiale på opfordring fra virksomheden.

Deler medarbejderen indhold om virksomheden af egen fri vilje og uden opfordring fra sin arbejdsplads, vil der være tale om en vurderingssag.

Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse.

Kontakt