Gemt
Presse og Nyheder

Coronakrisen har givet medarbejderne bredere funktioner og mere ansvar

23. juni 2020

Da modevirksomheden Les Deux blev ramt af coronakrisen, blev 27 ud af staben på 35 sendt hjem med lønkompensation.

Ifølge virksomhedens medstifter Andreas von der Heide har forløbet resulteret i et nyt syn på arbejdsroller, ansvar og ressourceudnyttelse.

 

Andreas von der Heide har præsteret at løbe 250 km gennem Sahara på 4 dage, og nu har han forceret coronakrisen i foreløbig 3 måneder i modevirksomheden Les Deux. På spørgsmålet om, hvilken forskel der for ham er på de to scenarier, svarer han med et smil:

”Det er nogenlunde det samme. Det er i hvert fald det samme drive, der ligger bag iværksætteri og ekstremsport.”

Han driver Les Deux, der designer og får produceret tøj til mænd, sammen med partneren Kristoffer Haapanen.

Lønkompensation og henstand med A-skat
Da Danmark blev lukket ned i marts, blev 27 af den samlede stab på i alt 35 personer sendt hjem med lønkompensation fra staten. Kun management-teamet på 5 blev tilbage sammen med et par øvrige medarbejdere.

Andreas von der Heide, medstifter af den danske modevirksomhed Les Deux, måtte under coronakrisen sende langt de fleste medarbejdere hjem.

Foruden lønkompensationen har Les Deux benyttet sig af at kunne udsætte betalingen af A-skat. Det har ikke været muligt for virksomheden at få kompensation for faste omkostninger:

”De ordrer, vi havde i hus, har vi ikke mistet, for de har ikke kunnet annulleres fra vores kunders side. Men den vækst, vi havde udsigt til, var til dels baseret på omkostninger, vi havde haft på et tidligere tidspunkt. Derfor har vi ikke kunnet få kompensation for dem. Det er ærgerligt, at ordningen har været skruet sådan sammen, at potentielt levedygtige vækstvirksomheder ikke har kunnet få dækning,” siger Andreas von der Heide.

Ledelsen gik 20 procent ned i løn og medarbejderne 10 procent
Han og Kristoffer Haapanen stiftede virksomheden i 2011, og iværksætterånden lever fortsat i bedste velgående. Den er ifølge Andreas von der Heide tilmed blevet skærpet som følge af coronaen.

”De har virkelig vist, at de kan og vil løfte i flok og ikke bare er ansatte. Da vi blev lukket ned, blev vi i management-teamet enige om at gå 20 % ned i løn, og bad de øvrige medarbejdere om at gå 10 % ned. Det sagde de ja til, og alle har været fantastisk forstående.”

Lønreduktionen gælder indtil 1. august.

Les Deux har også selv givet en håndsrækning til sine kunder: De kunne vælge mellem 10 % rabat på fakturaen eller 60 dages ekstra kredit.

Tøjet forhandles i 800 detailbutikker i 23 lande
I 2019 omsatte Les Deux for cirka 100 millioner kr., og målet, før coronakrisen indtrådte, var 120 millioner kr. i år. Det så naturligvis noget sort ud, da Danmark og den øvrige verden lukkede ned. Især i udlandet har forhandlerne været hårdt ramt. Andreas von der Heide regner med at vækste i år, men regner ikke med at nå de 120 millioner kr. i omsætning.

Les Deux’s mærkevarer forhandles i cirka 800 detailbutikker rundt om i 23 lande i Europa. Online-handel er også en vigtig salgskanal, der før coronakrisen tegnede sig for 25-30 % af den samlede omsætning. Salgskanalen har bevaret langt hovedparten af sin volumen - cirka 80 % - under krisen.

Godt tidspunkt at åbne egne butikker
Les Deux har 5 egne butikker, alle i Danmark. Endnu er kun den ene, der ligger på Frederiksberg, åbnet. De øvrige fire er ved at blive etableret:

"Ud fra en omkostningsbetragtning er det et godt tidspunkt at åbne butikker på, fordi coronakrisen har resulteret i mere rimelige huslejer.”

Ellers er Andreas von der Heide ikke videre imponeret af de erhvervsudlejere, han har med at gøre.

”De kunne godt have bidraget med noget mere,” mener han.

Derimod har han stor ros til sine producenter:

”De har givet 60 dages ekstra kredit oveni de normale 30 dage.”

Les Deux får produceret cirka 90 % hos europæiske leverandører, fortrinsvis i Portugal og Tyrkiet, og de resterende cirka 10 % i Kina.

Langvarige og nære relationer til producenterne
Leverandørernes velvillighed til at give ekstra kredit i en krisetid skal også ses i sammenhæng med, at den danske modevirksomhed har langvarige og nære relationer til dem:

”Vi benytter fortrinsvis europæiske samarbejdspartnere, fordi det dels er vigtigt at kunne følge produktionen tæt og dels at kunne styre distributionen i de vågne timer. Det giver en bedre struktur på hele forretningen.”

Måske bliver vi bedre til at koordinere og samle møderne
Selv om kontakterne de seneste måneder har kørt digitalt mellem hovedsædet på Frederiksberg og kunder, leverandører og andre B2B-samarbejdspartnere, så tror Andreas von der Heide ikke, at rejser bliver overflødige.

Han har rejst meget for virksomheden, men nu er det meget længe siden, han har været ude at flyve.

”Verden er og har jo været lukket mere eller mindre ned. Men det er meget vigtigt med personlige relationer - også i forretningssammenhæng. Derfor tror jeg ikke, coronakrisen kommer til at ændre det helt store for os på det punkt. Måske bliver vi bedre til at koordinere og samle møderne.”

Tror ikke på generelt faldende priser i branchen
I modebranchen arbejder man typisk med fire nye kollektioner om året. En del af Les Deux’s konkurrenter har besluttet at droppe den næste af årets kollektioner.

”Det drøftede vi også, men besluttede at beholde kollektionen og blot gøre den lidt mindre. Vi ser det som en mulighed for at erobre markedsandele fra dem, der har droppet deres kollektion. Når vi ser på de nuværende ordrer, er vores optimisme ved at vende tilbage. Bortset fra de traditionelle udsalg tror jeg ikke på generelt faldende priser i branchen.”

Les Deux arbejder målrettet med at opbygge en stadig grønnere og mere bæredygtig profil. Den foreløbige handlingsplan går på at hæve bæredygtigheden i materialer og fremstillingsproces fra de nuværende 35 %.

”Den proces har vi nu sat ekstra turbo på i forhold til vores oprindelige plan. Coronakrisen har fået forbrugerne til at efterspørge endnu mere bæredygtighed.”

Coronakrisen har været en meget stejl læringskurve
Alle de hjemsendte medarbejdere er efterhånden ved at være vendt tilbage til virksomheden. Men tiden, hvor de kun var 8 på arbejde, har også sat sig sine varige spor:

”Det har i hvert fald været en meget stejl læringskurve for mig. Situationen gjorde det nødvendigt at brede vores arbejdsroller ud, så vi alle eksempelvis skiftedes til at pakke varer på lageret. Det var også nyt for mig at deltage i virtuelle salgsmøder. Det med at brede skuldrene ud og tage ansvar for flere funktioner tager vi med os fremadrettet. Vi har ganske vist ansat 11 nye medarbejdere til vores egne 5 butikker, men generelt vil vi nøje vurdere, hvorvidt det er nødvendigt i takt med vækst at ansætte tilsvarende flere medarbejdere eller udnytte de eksisterende ressourcer på nye måder.”

 

 

 

 

Kontakt os

Kommunikation

Kristian Kongensgaard

Redaktør

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.