; ;
Gemt

Manglende anvendelse af stærk kundeautentifikation fritog kunde for betaling

23. marts 2021

Reglerne om stærk kundeautentifikation har været gældende siden september 2019, selvom det for de fleste danske netbutikkers vedkommende først blev implementeret i slutningen af 2020 eller starten af 2021. Reglerne indebærer, at kunder typisk skal godkende deres betalinger med to faktorer og konsekvensen ved manglede to-faktor-godkendelse af betalingen er, at kunden ikke hæfter for eventuelt misbrug af betalingskortet, medmindre kunden har handlet svigagtigt.

Læs mere om to-faktor godkendelse her: https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/nye-og-strammere-krav-til-sikkerhed-ved-betalinger-er-pa-vej/

I den konkrete sag, som blev behandlet i oktober 2020 i det finansielle ankenævn, blev kunden fritaget for betalinger og blev tilkendt tilbagebetaling af beløbet fra banken, da kunden ikke havde godkendt transaktionen med to faktorer. Læs afgørelsen her: https://fanke.dk/afgoerelser/afgoerelse/?VerdictId=ec0ee941-c301-41da-b0ae-9b3dfb084030&Mark=165/2020&siteid=1,2,3

Alle danske netbutikker bør på nuværende tidspunkt have slået stærk kundeautentifikation til, hvorfor danske netbutikken ikke bør kunne opleve, at et stjålet kort eller tilsvarende bliver benyttet til handel på webshoppen. Skulle en transaktion alligevel komme igennem, uden to-faktor godkendelse iht. kravene om stærk kundeautentifikation, så vil banken i første omgang hæfte overfor kunden, og netbutikken vil så hæfte overfor banken.

Læs mere her: https://www.forbrug.dk/nyheder/forbrug/2021/nye-regler-om-sikker-betaling-beskyttede-forbrugerne-i-de-foerste-sager/ 

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil