; ;
Gemt

Medarbejderes brug af sociale medier

Brugen af sociale medier stiger konstant, og virksomhederne bør gøre sig nogle overvejelser i forhold til kontrol og regulering af medarbejdernes brug af sociale medier.

Nyhed

DANSK ERHVERV | PERSONALE - 28. AUGUST 2018

Brugen af sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn udbredes mere og mere, og de venskaber eller relationer, der opstår i den forbindelse, er ofte kollegaer, samarbejdspartnere eller sågar konkurrenter.

For mange virksomheder giver denne udvikling anledning til en række overvejelser, bl.a. i relation til kontrol og regulering af medarbejdernes brug af sociale medier, men også overvejelser om hvordan man sikrer, at ens medarbejdere agerer loyalt overfor virksomheden, både under og efter ansættelsen.

Medarbejderens loyalitetspligt overfor virksomheden
Selvom vi har ytringsfrihed i Danmark, har medarbejderne stadig en loyalitetspligt overfor virksomheden, så længe vedkommende er ansat. Det indebærer, at medarbejderen ikke må have en adfærd, der skader virksomheden.

Loyalitetspligten gælder ikke alene i arbejdstiden, men også i medarbejdernes fritid. Loyalitetsforpligtelsen betyder, at medarbejderne ikke må videregive fortrolige oplysninger, arbejde for en konkurrent og i det hele taget tale dårligt om arbejdspladsen m.v. Medarbejderen skal derfor også overholde sin loyalitetspligt i forbindelse med statusopdateringer på de sociale medier.

Ud over loyalitetsforpligtelsen gælder lov om forretningshemmeligheder, der forbyder medarbejdere uberettiget at benytte eller viderebringe virksomhedens erhvervshemmeligheder.

Det kan være vanskeligt at vurdere, hvor grænsen går for, hvor åbenmundet en medarbejder må være på de sociale medier, uden at det får ansættelsesretlige konsekvenser i form af en advarsel, opsigelse eller bortvisning. Det vil altid afhænge af en konkret vurdering af den enkelte sag, herunder udtalelsernes grovhed og potentielle skadevirkning.

Alle kan have en dårlig dag og komme til at udtrykke sig om forhold, der hverken er overvejet eller ment i den tone, som det kan fremstå. For at forebygge problemer kan det være en god idé, at virksomhederne i deres personalepolitik præciserer, at medarbejderne generelt har pligt til at udvise loyalitet overfor virksomheden, kunder, ledelsen, kollegerne m.v. Det gælder også, når medarbejderne bruger de sociale medier.

Dansk Erhverv anbefaler
Dansk Erhverv anbefaler, at virksomheden overvejer behovet for at udarbejde en politik om medarbejdernes brug af sociale medier, der blandt andet tager højde for ovenstående problemstillinger. En skreven politik giver klarhed over spillereglerne i virksomheden og kan forebygge en række problemer, der måske kun skyldes uvidenhed eller ubetænksomhed.

En politik om sociale medier bør udarbejdes i tæt sammenhæng med virksomhedens øvrige politikker og retningslinjer, herunder eventuelle retningslinjer om medarbejdernes brug af internet og e-mail samt virksomhedens it-sikkerhed.

Dansk Erhverv har skrevet pjecen ”Gode Råd om Sociale medier”, som medlemmer af Dansk Erhverv kan hente gratis. Her kan du læse mere om, hvordan du sikrer et sundt arbejdsmiljø – også på de sociale medier, hvilke kontrolmuligheder der er, hvordan adfærd i strid med jeres virksomheds politikker kan sanktioneres, og hvordan du kan gøre brug af oplysninger, som medarbejderne selv har offentliggjort mv.

Medlemsvirksomheder kan kontakte Dansk Erhverv, hvis de ønsker en skabelon til en politik for sociale medier. På Dansk Erhvervs hjemmeside kan man også finde pjecen ”Gode råd om internet og e-mail”, som supplerer med en politik for generel brug af internet og e-mail.