; ;
Gemt

Nye regler for gennemsigtighed om onlineplatformes handelspraksis

Der er opnået politisk enighed i EU om nye regler for onlineplatformes handelspraksis, der har til formål at skabe et mere gennemsigtigt og forudsigeligt onlinemiljø for de erhvervsdrivende, der bruger onlineplatformene.

Nyhed

DANSK ERHVERV | E-HANDEL - 5. MARTS 2019

Onlineplatforme skaber frustrationer
En undersøgelse, som EU-Kommissionen gennemførte forud for fremlæggelsen af forslaget til forordning viste, at næsten 50 % af de virksomheder, der sælger via onlineplatforme, har oplevet problemer med samarbejdet med onlineplatformen. Problemerne handlede bl.a. om at platformen uden forudgående varsel og uden forklaring ændrede handelsbetingelserne, at virksomhederne fik deres konto lukket uden forklaring og uklare politikker for adgang til data genereret på platformen.

De nye regler stiller krav til platformene om at skabe større gennemsigtighed og forudsigelighed for brugerne.

Forordningen træder i kraft 12 måneder efter offentliggørelsen. Forordningen er ikke offentliggjort endnu, men vi forventer, at dette sker indenfor en måneds tid.

Forordningen dækker både onlineplatforme, hvor der sker handel med fysiske varer såvel som services, eksempelvis bookingportaler for hoteller, ligesom det gælder virksomheder, der udvikler apps til onlineplatforme.

Brugerne er den svage part
Den nye forordning er på sin vis en sjældenhed og en undtagelse til udgangspunktet i dansk ret om at erhvervsdrivende har en udstrakt aftalefrihed.

De nye regler bygger således på en forudsætning om, at brugere af onlineplatforme er den svage part i forholdet til onlineplatformen. Denne forudsætning skyldes bl.a. den omstændighed, at erhvervsdrivende i stigende grad er afhængige af onlineplatforme for at kunne nå ud til kunderne, og at erhvervsbrugerne derfor har brug for en særlig beskyttelse. Vi kender mest til denne tankegang fra konkurrenceretten og forbuddet mod dominerende stilling.

Indholdet af de nye regler
Konkret indebærer de nye regler følgende:
Der bliver et totalforbud mod visse former for urimelig handelspraksis, f.eks.:

  • Platformen kan ikke uden en tydelig og objektiv begrundelse lukke eller suspendere en brugers konto
  • Betingelser og vilkår for samarbejdet skal være lettilgængelige og klart og forståeligt formuleret, ligesom ændringer i betingelser skal varsles 15 dage før ændringerne træder i kraft

Der stilles krav om større gennemsigtighed og udvidet oplysningspligt for onlineplatformene

  • Det skal være gennemsigtigt for brugeren, hvordan de kan optimere deres synlighed på onlineplatformen. Derfor skal hovedkriterierne rangering af varer og tjenesteydelser oplyses overfor brugerne
  • Hvis onlineplatformen selv sælger varer på platformen, skal platformen oplyse om de eventuelle fordele, de giver egne varer frem for de eksterne brugeres
  • Onlineplatformen skal oplyse, hvordan de indsamler og bruger oplysninger. 

Nye muligheder for tvistløsning og håndhævelse ved konflikter mellem brugere og onlineplatforme

  • Alle platforme skal have et internt klagehåndteringssystem, der skal bistå erhvervsbrugerne. De allermindste platforme er dog undtaget.
  • Platformene skal give mulighed for at uoverensstemmelser kan løses ved mægling. 
  • Sammenslutninger af virksomheder kan sagsøge platformen ved domstolene, hvis reglerne i forordningen misligholdes. Der er også mulighed for at medlemsstaterne kan vælge at udpege en administrativ myndighed, som efter anmodning fra erhvervsbrugerne af platformen kan håndhæve reglerne overfor platformen. 

EU har samtidig nedsat et observationscenter for onlineplatforme, der vil overvåge, hvordan markedet udvikler sig, og hvordan reglerne gennemføres i medlemsstaterne.

Kontakt

Handel

Betina Schiønning

Chefkonsulent