{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Der er opnået politisk enighed i EU om nye regler for onlineplatformes handelspraksis, der har til formål at skabe et mere gennemsigtigt og forudsigeligt onlinemiljø for de erhvervsdrivende, der bruger onlineplatformene.
DANSK ERHVERV | E-HANDEL - 5. MARTS 2019
Onlineplatforme skaber frustrationer
En undersøgelse, som EU-Kommissionen gennemførte forud for fremlæggelsen af forslaget til forordning viste, at næsten 50 % af de virksomheder, der sælger via onlineplatforme, har oplevet problemer med samarbejdet med onlineplatformen. Problemerne handlede bl.a. om at platformen uden forudgående varsel og uden forklaring ændrede handelsbetingelserne, at virksomhederne fik deres konto lukket uden forklaring og uklare politikker for adgang til data genereret på platformen.
De nye regler stiller krav til platformene om at skabe større gennemsigtighed og forudsigelighed for brugerne.
Forordningen træder i kraft 12 måneder efter offentliggørelsen. Forordningen er ikke offentliggjort endnu, men vi forventer, at dette sker indenfor en måneds tid.
Forordningen dækker både onlineplatforme, hvor der sker handel med fysiske varer såvel som services, eksempelvis bookingportaler for hoteller, ligesom det gælder virksomheder, der udvikler apps til onlineplatforme.
Brugerne er den svage part
Den nye forordning er på sin vis en sjældenhed og en undtagelse til udgangspunktet i dansk ret om at erhvervsdrivende har en udstrakt aftalefrihed.
De nye regler bygger således på en forudsætning om, at brugere af onlineplatforme er den svage part i forholdet til onlineplatformen. Denne forudsætning skyldes bl.a. den omstændighed, at erhvervsdrivende i stigende grad er afhængige af onlineplatforme for at kunne nå ud til kunderne, og at erhvervsbrugerne derfor har brug for en særlig beskyttelse. Vi kender mest til denne tankegang fra konkurrenceretten og forbuddet mod dominerende stilling.
Indholdet af de nye regler
Konkret indebærer de nye regler følgende:
Der bliver et totalforbud mod visse former for urimelig handelspraksis, f.eks.:
Der stilles krav om større gennemsigtighed og udvidet oplysningspligt for onlineplatformene
Nye muligheder for tvistløsning og håndhævelse ved konflikter mellem brugere og onlineplatforme
EU har samtidig nedsat et observationscenter for onlineplatforme, der vil overvåge, hvordan markedet udvikler sig, og hvordan reglerne gennemføres i medlemsstaterne.