; ;
Gemt

Der mangler konkurrence på markedet for online hotelbooking

Omfattende undersøgelse af onlinemarkedet for hotelværelser sætter store spørgsmålstegn ved konkurrencen på området.

Nyhed

17. september 2017

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde i juli 2016 resultatet af en stikprøveundersøgelse af de største bookingportaler på det danske marked. På baggrund af undersøgelsen vurderede Konkurrence og Forbrugerstyrelsen, at bookingportalernes afskaffelse af de brede prisklausuler har ført til øget konkurrence i hele landet, når turister bestiller hotelværelser online.

Video: Analyse af online-markedet for hotelværelser

Undersøgelse sætter spørgsmålstegn med konkurrencen
Dansk Erhverv fandt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse mangelfuld og har derfor foretaget sin egen, langt mere omfattende, undersøgelse på området. Den todelte undersøgelse viser, at der i forhold til online hotelmarkedet er meget små prisforskelle, hvorfor der må stilles spørgsmålstegn ved, om der kan tales om væsentlig konkurrence på området.

”Vores analyse viser, at der stik imod Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens konklusion ikke er kommet nævneværdig konkurrence i markedet for online hotelværelser. Det er skadeligt både for de mange turister, som hver dag booker rejser til Danmark, da de ikke er sikre på at opnå den bedste pris, og det skader faktisk også udviklingen af hotelmarkedet,” siger Susanne Nordenbæk, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

Konkurrencesituationen bør debatteres politisk
Susanne Nordenbæk peger på, at Dansk Erhvervs nye undersøgelser bør give stof til eftertanke hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

”I Dansk Erhverv efterlyser vi, at der åbnes en politisk debat om konkurrencesituationen for markedet for online hotelværelser. Vi forstår ikke, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke for alvor er gået ind i sagen for at undersøge, om der reelt eksisterer en sund konkurrence til gavn for forbrugerne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er simpelthen hoppet over hvor gærdet ved at nøjes med at forholde sig til de brede prisklausuler og samtidig afvise betydningen af de snævre prisklausuler, som i Dansk Erhvervs optik først og fremmest forårsager en begrænsning af konkurrencen. Og tilmed har de på baggrund af en tvivlsom stikprøve konkluderet, at konkurrencen i markedet for online hotelværelser er steget som følge af afskaffelsen af de brede prisklausuler – det er simpelthen en ommer,” siger Susanne Nordenbæk.