; ;
Gemt

Onlinemarkedspladser bør tage ansvar for at bekæmpe snyd – også under coronakrisen

07. april 2020

Coronakrisen har gjort værnemidler som håndsprit, beskyttelsesmasker, handsker mv. til en knap ressource. Det giver spillerum for en række svindlere, der bruger de globale onlinemarkedspladser som afsæt for ulovligt at markedsføre og sælge falske produkter.

I forbindelse med den igangværende coronakrise har EU-kommissionen og en række medlemsstater observeret snyd og vildledende markedsføring via onlinemarkedspladser, sociale medier og søgemaskiner. Der er tale om ulovlig markedsføring af produkter, der fejlagtigt påstår at kunne forhindre smittespredning eller helt helbrede Corona-virussen. Markedsføringen spiller på forbrugerens frygt for, at masker og andre værnemidler kun er tilgængelig i en begrænset periode og snart vil blive udsolgt.

EU-kommissær for retlige anliggende, Didier Reynders har derfor sendt et brev til en række onlinemarkedspladser og bedt dem tage ansvar og redegøre for, hvad de vil gøre, for at forhindre den ulovlige markedsføring og salg af udokumenterede produkter under coronakrisen.  

Læs: EU-kommissærens brev til onlinemarkedspladserne. 

CPC-netværket, der er EU-medlemsstaternes forbrugerbeskyttelsesnetværk, har lavet en liste over en række af onlinemarkedspladsernes regelbrud, der er relateret til Corona-krisen, og har bedt dem tage ansvar og gribe ind overfor den ulovlige og aggressive markedsføring af falske værnemidler.

Hidtil har EU-Kommissionen givet udtryk for, at platformene og deres markedspladser er ansvarsfri.  Men i denne situation har Kommissionen altså pålagt platformene et selvstændigt ansvar og pålagt dem at være opmærksomme på en række typiske muligheder for overtrædelser, som de selv skal tage action på, uanset om nogen har gjort dem opmærksomme på de ulovlige konkrete produkter.

Trods den triste baggrund er det et positivt skridt, Dansk Erhverv bakker op om.

Nordisk samarbejde om platformsansvar
Dansk Erhverv arbejder sammen med vores nordiske kolleger om at få de populære onlinemarkedspladser og platforme til at tage større ansvar for de produkter, der markedsføres og sælges over deres platforme. Nogle af platformene (bl.a. Amazon, Aliexpress og Ebay) har tilsluttet sig EU-Kommissionens ”Product Safety Pledge”, som er en frivillig aftale, hvor de har forpligtet sig til at fjerne ulovlige produkter fra deres hjemmesider, hvis de bliver gjort opmærksomme på det, og derefter gøre, hvad de kan for at sikre, at de pågældende produkter ikke kommer til salg igen.

Udover svagheden ved at alle markedspladser ikke er med, det gælder bl.a. Wish som er meget populær i Danmark, viser flere undersøgelser, at der sælges farlige produkter på platformene, og at de samme eller identiske stadig kan købes, selvom markedspladserne er gjort opmærksomme på, at de er farlige. Det viser, at der er brug for at ændre reglerne.

Læs mere: CPC-netværkets liste og regelbrud.

Læs mere om testning af farlige produkter på onlinemarkedspladserne: To ud af tre produkter dumper i test.

Kontakt

Handel

Betina Schiønning

Chefkonsulent