; ;
Gemt

Rammeaftaler skal indeholde maksimum forbrug

I en nyere dom fastslår EU-Domstolen, at ordregiver ved udbud af rammeaftaler har pligt til at angive den maksimale mængde varer eller tjenesteydelser, der efterfølgende kan aftages på rammeaftalen. Hvis den maksimale mængde opbruges af ordregiveren, anses rammeaftalen efterfølgende for at være bortfaldet på samme måde, som hvis aftalens varighed var udløbet.

Nyhed

DANSK ERHVERV | ERHVERVSJURA - 18. JUNI 2019

I forlængelse af et konkret udbud af en rammeaftale vedrørende affaldshåndtering for en italiensk myndighed har EU-Domstolen haft lejlighed til udtale sig om ordregivernes forpligtelser i forbindelse med udbud af og indkøb på rammeaftaler.

Med dommen slår domstolen fast, at en ordregiver ved udbud af rammeaftaler er forpligtet til på forhånd i udbudsmaterialet at angive den maksimale mængde varer og tjenesteydelser, der kan blive aftaget på rammeaftalen. Ordregiveren vil herefter være bundet af den angivne maksimale mængde.

Det indebærer, at rammeaftalen alene kan anvendes, indtil den angivne mængde er opbrugt, hvorefter den anses for "bortfaldet" på samme måde, som hvis rammeaftalens varighed var udløbet. Dermed kan ordregiveren ikke kræve, at leverandøren f.eks. leverer varer eller tjenesteydelser udover det på forhånd angivne maksimale forbrug.

Dommen kan få store konsekvenser for både ordregiver som leverandør, der begge tvinges til løbende at overvåge forbruget på rammeaftalerne. Det kan f.eks. vise sig at volde særlige problemer for rammeaftaler, der indgås af indkøbscentraler på vegne af flere ordregivere. Dommen betyder dog også, at leverandørerne beskyttes mod ordregivernes skadelige ”overforbrug” på rammeaftaler, hvor det reelle forbrug måtte vise sig at være estimeret for lavt.

Hyppig anvendelse af rammeaftaler i Danmark
I Danmark er brugen af rammeaftaler meget udbredt. Af den grund forventes det, at dommen vil få stor betydning for udbuddet af offentlige rammeaftaler i Danmark.
Det sker desværre ofte, at ordregiveren ikke med tilstrækkelig præcision formår at estimere omsætningen på en rammeaftale. Det udgør et væsentligt problem for leverandørerne på rammeaftalen – det gælder både, når forbruget er for lavt, og når det er for højt.

Som følge af dommen anbefaler Dansk Erhverv, at alle private virksomheder, der er leverandør på offentlige rammeaftaler, holder et vågent øje med forbruget på de rammeaftaler, som virksomheden allerede er en del af, og på ordregivernes kommende angivelser af det maksimale forbrug i forbindelse med fremtidige udbud af rammeaftaler.

Har du brug for mere vejledning?
Som medlem af Dansk Erhverv har du adgang til dybdegående juridisk rådgivning om udbudsret hos Dansk Erhvervs udbudsjurister. Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til klagenævnets nye kendelse eller andre udbudsretlige spørgsmål.